علی عابدی
از on بهمن 24, 2018  در طب سنتی /
0 امتیاز 833 نظرات 0 پسندها 0 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ادرار و مدفوع در بیماری ذات الجنب ( التهاب ) و ذات الکبد

الان در طب جدید تحلیل خاصی ندارند . هر دو از ورم های گرم و شبیه به هم هستند .

هر گاه حجاب های درونی پرده های نازک پوشش اندام های درونی ماهیچه های سینه ، و ماهیچه های اطراف سینه ، دنده ها به ورم های خونی بسیار آزاردهنده ( چون گرم است ، نفس انسان قطع می شود ) مبتلا شوند ، این نوع ورم های خونی را ذات الجنب و برصام هم می گویند . ( فرق ذات الجنب و برصام اینست که : اگر ذات الجنب فاقد ترشحات باشد ، می گویند برصام . و اگر رطوبی باشد و با ترشح باشد می گویند ذات الجنب )

بعضی وقت ها همین ذات الجنب به بیمار منتقل می شود و تبدیل به کزاز می شود که تمدد و گرفتگی عضو است . در پهن الاغ و حیوانات فقط یک میکروب زندگی می کند و آن کزاز است .

دامپزشکی ما هم برگرفته از دامپزشکی آمریکایی است . من برای حیوانی که کزاز گرفته بود ، گفتم زالو بگذارید . هیچ چیز برای کزاز بهتر از زالو درمانی نیست . در اطراف زخم گذاشته شود و اگر مشخص نشود در محل حجامت عام گذاشته می شود .

سوال می پرسند که چندبار و چند جلسه فلان دارو را به بیمار بدهیم درحالیکه بستگی به شدت و ضعف بیماری ، سن و جنس و حتی فصل حاکم بستگی دارد که شما باید بتوانید تشخیص دهید .

معمولا به بیمار بگویید که زودتر از یکماه و بیشتر از 40 روز برای مراجعه ی دوباره  نکند ، چون بتوانید اثرات دارو را تشخیص دهید .

چه وقتی به تشنج و کزاز منجر می شود ؟ وقتی ورم ماده ی ذات الجنب در عصب های پیوسته با ورم به اطراف عصب های محل درگیری بخزد ( مهاجرت کند )

در هر حال در صورتی که ماده ی ورم بعد از تحلیل رفتن از ورم با پاکسازی های دیگری روبرو شده باشد ( مثل حجامت ، فصد ، زالو  ) یا قسمتی از آن با ادرار بیمار بیامیزد یا بصورت ته نشین در ادرار بیمار دیده شود ، نشانه ی بهبودی است .

بعضا دیده می شود که دمل هم در می آید ، و وقتی دست می زنیم مشخص می شود که پر ماده است بخاطر اینکه درد می گیرد و گرم است ، در اینجا چون نمی تواند بیرون بیاید ، باید کمکش کنیم که با بزاق دهان ، گندم و... بیرون بیاید .

بهترین درمان ذات الجنب ؛ مصرف ماء الشعیر طبی و سردیجات ، فصد رگ سافن ( هر طرف که هست ) برای انحراف مسیر نزه ( یک طبیب خوب باید فریب کار باشد که هم بیماری را فریب دهید و هم بیمار را )

در اسهال های منشأ کبدی نباید درمان کرد و الا  خیلی بدتر می شود . باید ریشه ی بیماری را درمان کرد ، مثل اینکه یک جایی چرکی شده است ، اینکه چرک بیرون می آید خیلی خوب است چون اگر این چرک داخل بدن برود خیلی بدتر است . این یک لطف الهی است که چرک باید از بدن خارج شود .

اگر سرفه ها خشک بود ( وقتی ذات الجنب از نوع برصام باشد که در برصام ترشحات نبود و خشک بود ) ، شربت گلاب و اسفرزه خوب است .

برای سرفه های گرم و آسم های گرم هم خوب جواب می دهد .

برای سرفه های خشک و گرم چه در اول سرماخوردگی ( در سه روز اول سرماخوردگی سرفه ها خشک است ) می توانید با گلاب و اسفرزه درمان کنید

بارهنگ که خواهر زاده ی اسفرزه است را باید بجوشانید و الا بدتر می شود .

برای اسهال و یبوست بذر بارهنگ خوب است

اسفرزه اگر همراه آب کافی باشد ، ژله پس می دهد و برای یبوست خوب است . و الا قابض می شود . بارهنگ هم اینچنین است . تخم شربتی که درست می کنند همین است . چند برابر خودش ، آب را درون خودش جذب می کند .

در اینجا هم گلاب و اسفرزه را برای کنترل این بیماری ، باید باهم مخلوط شوند ولی نیازی به جوشاندن ندارد . از یک قاشق اسفرزه شروع کنید و خوب است .

کسی که کلیه اش ضعیف است و دفع پروتئین دارد نباید حجامت ساقین کرد ، چون حجامت ساقین موجب ضعف کلیه ها می شود . حجامت هر دو ساق را با هم نکنید .

خانم اسد زاده در حجامت و آموزش حجامت ، فرد اول است . در درس خودش بهترین و متبحرترین فرد است .

اگر در مواجهه با بیماری ذات الجنب ، دملی پیدا شد که با فشار دادن و درد و سرخی همراه بود و گرم بود . ( اگر زخمی سبز باشد سرد است ، اگر سیاه باشد خیلی سرد است ، و اگر قرمز باشد گرم است . در سموم نیز از رنگ ماده می فهمیدند که سم گرم داده اند یا سم سرد که ضدش را به او بدهند و بخورد ،

برای اکثر دمل ها ؛ انجیر و خردل بگذاریدکه سریعا سوراخ می کند و مواد را بیرون می ریزد .

بعضا یک بادکش گذاشتن ، ماده را بیرون می آورد . اگر مقاومت کرد یا در عمق بود از ترکیب انجیر و خردل استفاده می کنید . انجیر را بکوبیدو یک مقدار خردل به آن اضافه کنید .

ساعت هجوم بیماری ها غالبا شب هستند که در روز ساکت هستند و در شب که حرارت غریزی به عمق بدن می رود و اعضاء سست می شود ، اینها شروع می کنند به میدان داری . در ساعات اولیه ی شب بهترین موقع استفاده از داروها هست . این پانسمان را همان موقع بذارید و بعد باز کنید نه اینکه چند روز بگذارید . این برای مالیدنی است .

اما برای خوردنی ها ، صبح اول وقت و شب آخر وقت که دیگر چیزی نمی خورید که روی دارو اثر بگذارد .

برای میخچه یک شب عسل و یک شب سرکه بگذارید ، خوب می شود . گاهی وسط شب باز کردنش بهتر است . البته بسته به شدت و بزرگی اش دارد

نشانه های بهبودی ذات الجنب :

احساس آزار و درد رو به انتقاص می رود

طبیعی بودن نفس کشیدن ( واقعا این بیماری آزار دهنده است و نفس انسان را می برّد )

کاهش عطش ( وقتی این بیماری اوج می گیرد چون ورم گرم است و در اطراف ریه است ، احساس عطش خیلی بالاست )

تعریق سرد

ادرار و مدفوع در حالت خوب و پسندیده است .( رسیده و پخته شده است که زرد ترنجی می شود . )

 

نشانه های بد :

ادرار بیمار نارسیده و ناپخته است ( در هر بیماری این صدق می کند که اگر ادرار ناپخته باشد خوب نیست )

ادرار تیره رنگ و ناهموار شود .

از چنین ادراری می فهمیم که مشکل بیمار ، مشکل خونی است . علتش اینست که در سر استخوانهایی که بهم رسیده اند هر وقت التهاب در سر مفاصل وجود داشته باشد رنگ ادرار بیمار ، سیاه می شود . چون ماده خونی بوده و سوخته تبدیل به سوداء شده است . ( سوداء ناشی از سوختن دم )

اگر سرخی بین دو کتف بیمار همراه با گرمی آزار دهنده باشد تا جایی که بیمار نمی تواند از گرمی ناشی از این بیماری ، بنشیند . خصوصا اگر گرما به شکم برسد بیمار نمی تواند دراز بکشد و می نشیند . در عین حال از مدفوع بیمار سوال می کنیم که اگر رنگش زرد بود ( زردی غیر عادی ) دیگر تا یک هفته بیشتر دوام نمی آورد ( در این بیماری ذات الجنب )

هر گاه ورم ذات الجنب ترکید ، در این حالت نبض بیمار بسیار ناتوان است ، ( کند ، پهن ) علتش از پاکسازی های زیاد است که نیرو را تحلیل برده است . حرارت طبیعی فرونشسته است ( چون ورم ترکیده است )

اگر نیروی عمومی بدن کم شد و نبض به شدت در حال تغییر بود ، بازهم آژیر غش کردن بیمار است .

اگر در اثناء بیماری ذات الجنب بیمار یکباره اسهال شد ، باید ببینیم که عریون یا زُبَهَه ( ورم اطراف گلو ) قبلا داشته یا نه . اگر سابقه نداشته باشد ، قدم اول رگ زدن است از قسمت پایین بدن ( سافل ) ، و بعد سراغ گلاب و اسفرزه می رویم ( اسفرزه نباید شکسته باشد و الا اگر یک دانه هم شکسته شده باشد ، سمّی می شود )  سپس نرم کردن شکم

اگر سابقه ی زبهه داشته باشد ، اجازه ی فصد نداریم و شکمش را هم نباید روان کرد بلکه باید از قاووت جو استفاده کرد .

( قاووت خیلی ارزش غذایی بالایی دارد که در روایت امام رضا علیه السلام می فرماید فرزندان خود را با قاووت بزرگ کنید )

اگر شکم بیمار یک یا دوبار در روز کار کند دیگر نیاز به رگ زدن نیست .

ربّ انار یک داروی خوبی برای اسهال است . اما اگر روزه دار باشد و اسهال داشته باشد ، او را بخوابانید ، بهترین درمان اسهال ، خوابیدن است . دوغ هم خوب است .

ادرار و مدفوع در مبتلا به ذات الکبد : معمولا غلیظ است و شبیه به بیمار استثقائی است .

مدفوع گربه ای سیاه ، نشانه سوداء با انسداد روده است .

بیمار ذات الکبد در سمت راست خود احساس سنگینی می کند ولی در ذات الجنب در هر طرف ممکن است . لذا گفتیم که فصد را از طرف درد انجام باید داد . ( محل استقرار کبد سمت راست است )

بعضا مدفوع اسهالی بیماری ذات الکبد به آبی می ماند که در آن گوشت را شسته باشند . هر وقت کبد ناراحت شد ، رنگ ادرار عوض می شود و اکثرا هم به این رنگ در می آیند . دلیلش کاهش نیروی کبد است که ماده ی خونی را از ماده ی آبی نمی تواند جدا کند .

مدفوع در بیماران مبتلا به سل :

بعضی ها می گویند ما به بیمار نمی گوییم و از ادرار و مدفوع نمی توانیم بپرسیم  ولی باید از هر بیماری بپرسید ، چون می تواند هم علامت پیش آهنگ بیماری یا ابتلاء خفیف یا شدید به بیماری و یا بهبودی بیماری باشد .

تومور ، کیست ، سرطان و ... همه جزء اورام است که با بول و براز می توانی بفهمی که در چه مرحله ای از بیماری هست و به راحتی درمان کرد .

 

از کجا می فهمیم که این ادرار مربوط به سنگ است یا عفونت : اگر ادرار همراه با خون ، عفونت و بوی تعفن باشد نشانه ی عفونت است و اگر سوزش داشته باشد ، نشانه ی سنگ است . گاهی سنگ و گاهی عفونت باعث این ادرار خونی شده است .

اگر یک روز اختلال در ادرار پیش بیاید و شاش بند شود و روز دوم حل شد ، مشکلی نیست . ولی اگر تکرار شد یا دوشاخه شد ، و هر نوع اختلال در ادرار که علی الدوام باشد ، خوب نیست .

همین پوشک بچه را عوض کردن ، خیلی از ادرارهای خونی زمان شیرخوارگی بچه را برطرف می کند . چون بعضی وقت ها حساسیت است .

اما بعضی از ادرارها مثل ادرار نارنجی ، شیری ، آبی ، نارنجی ، ارغوانی این ها خطرناک هستند و حتی یکبار و یک روزش هم مهم و زیاد است .

 

در بیماری سل ، بعضا شکم به سر و صدا می افتد ؛ دنده های انتهایی شکم برمی گردد به طرف بالا و درد آزار دهنده ای دارد ، تشنگی بیماری زیاد می شود ، فساد شهوت طعام ( اشتهای بیمار کور می شود ) ، ( چون یکی از علت های کم اشتهایی ، ناتوانی از خوردن است ) ، ممکن است بیماری مبتلای به سل به دلیل از بین رفتن نیروی بدن به اسهال مبتلا شود ، ( چون اسهال ، توان انسان را به تحلیل می برد ) ، جالینوس می گوید اگر بیمار مبتلا به سل ، تب شدید داشت نباید به بیمار مسهل بدهیم ، چون ضعیف تر می شود . شاید داروی مسهل تأثیرگذار باشد یا نه .

از کجا بدانیم که دارویی که به بیمار مسهل میدهیم ، تاثیر گذاشته یا نه ؟

مدفوع آبکی را اسهال می گویند ، وقتی اسهال اتفاق می افتد ، آب بدنش دفع می شود و احتیاج به نوشیدنی دارد و تشنه اش می شود ، و چون املاح بدنش کم می شود به او ( او آر اس خانگی می دهیم : نمک ، شکر

اگر داروی مسهل دادیم و عطش به او دست نداد نشان می دهد که مسهل کارگر نبوده است .

سنا را یک هفته بیشتر نباید به بیمار داد و آن هم با آن ترکیبی که ائمه فرمودند مثل گل سرخ و ..

اگر بیمار تب شدید داشته باشد ، یا اسهال شود ، باید دست به دامن دوغ شد .

این یک کد است :  دوغ در علاج تب و اسهال ، بسیار کارگر و موثر در درمان است . ( بالاخص تب و اسهال ناشی از بیماری سل )

 

قسمت آخر بال پرنده هم نباید خورد بخاطر همین که بیماری ممکن است در آنجا جمع شده باشد .

 

هر گاه تب شدید به همراه اسهال در بیمار مسلول دیده شد باید چاره را از دوغی که ماستش یک شب بماند و کره اش را به کلی گرفته باشند ( ماست را یک شب استراحت داده باشید و کره اش را بگیرید و در جایی نگهداری شود که هوایش معتدل شود .

برای از بین بردن یبوست های آنچنانی ، کره ی گاوی را تنقیه می کنند که خیلی عالی جواب می دهد.

در دهات آذربایجان قبلا یخچال نبود و گوشت را در چاه نگه می داشتند . چون در تابستان ، آب چاه خنک است . شیرمادر هم در زمستان گرم و در تابستان معتدل است که در گرمای زیاد ، خراب نشود . گوش را داخل سطل می گذاشتند و در چاه آویزان می کردند که خنک است و حیوان هم دسترسی نداشت . و چون اکسیژن کمتر است ، فساد هم نمی شود

اما برای شیر ، یک مثلث مانند درست می کردند مثل اهرام ثلاثه و شیر را در آن قسمت از منزل می گذاشتند و تا دو روز می ماند و خراب نمی شد .

شیر را استاد در آزمایشگاه برده بود و فقط 24 درصدش شیر بود و بقیه مواد نگهدارنده و سفید کننده  و... بود .

کلا وجود کره و چربی می تواند منجر به اسهال شود . لذا باید ماستی باشد که کره ی آن را کاملا گرفته باشد .

سپس ماست را در مشک می ریزند و آنقدر هم می زنند تا همه ی جزئیات ماست با هم مخلوط شود ،

متأسفانه الان همه ی غذاهای ما در آلومنیوم است که یکی از مضراتش کندذهنی است . بچه های ما را بواسطه ی همین ظروف پلاستیکی  و آلومینیومی کند ذهن بار می آورند .

آنگاه چند قرص نان که از آرد بدون سبوس ( چون سبوس برای بیماران جذام ، سنگ کلیه ها ، اسهالی ها خوب نیست )

مخلوط می کنند و استفاده می کنند .

 

مدفوع در بیماری غش :

غش ، حالتی است که قسمت اعظم نیروی حساس و  حرکت دهنده ی حس ( مغز ) از کار می افتد . دلیل اینست که مواد که زیادی از اندازه یا بدلیل بدگوهری ، در بدن انسان جمع می شود موجب بیماری غش می شود و باعث می شود که انسان رنگ باخته شود یا به غش بیانجامد . اگر این مواد در معده باشد ، فرقی نمی کند که زیاد باشد یا کم . از علائم پیش باخته ی غش ، رنگ باختن است .

علائم غش کردنِ ناشی از پاکسازی بدِ بدن :

اگر پاکسازی بیش از اندازه صورت بگیرد ( حجامت ها و فصدهای بیش از اندازه ) قسمتی از روان را به تحلیل می برد . و منجر به غش می شود . اگر این حالت اتفاق بیافتد نشانه ها یا دلائلش اینست :

1 . فساد معده سبب شده تا اسهال بیش از اندازه شود  . اسهال ها جزئی از پاکسازی حساب می شوند .  غذا خوب هضم و جذب نمی شود .

2 . اسهال معده پیاپی و بیش از اندازه باشد .

3 . خراش در روده واقع شده باشد .

 

نقش مدفوع در تشخیص بیماری های معده و هاضمه

برای تشخیص احوال معده علائمی وجود دارد : ماده ای که بوسیله ی قی کردن یا ماده ای که از راه مدفوع از معده جدا می شود را باید معاینه و بررسی کرد . اگر مدفوع هموار و صاف است و رنگش ... و بوی تندی ندارد و بوی مدفوع وسط تندی و سبکی است ، نشانه ی هضم خوب و توانایی معده است . اگر معده توانایی هضم نداشته باشد نمی تواند کارش را خوب انجام دهد ، لذا گفته شده در روایت که غذا را خوب بجوید . نیرومندی معده نشانه ی اعتدال مزاج است .

در اکثر بیماری های گوارشی ، باید حتما قبل از خواب مسواک بزنید ، صبح هم در اول کار مسواک بزنید که بعضی از نزه ها آنجا جا می گیرند .

رنگ مدفوع شناسنامه ی ماده ای هست که در معده جای گرفته است ، همچنین بو ، نرمی و تندی مدفوع

مثلا وقتی مدفوع بیمار سبز شود نشانه ی اینست که سبزیجات خورده است . یا وقتی لبو می خورد حتی رنگ ادرار هم عوض میکند . یا رُناس .  ادرار به قدری قرمز می شود که مثل رنگ خون می شود .

رنگ ادرار یا مدفوع نشانه ی نوع ماده ای هست که در معده جای گرفته است . اگر مدفوع بسیار بدبو و نرم باشد یعنی قبل از موعد طبیعی خارج شده است . یعنی گزارش از ناتوانی نیروی جاذبه در معده دارد .

اگر بدبویی زیاد باشد ، و مدفوع نرم نباشد ، دلیل بر ناتوانی نیروی هاضمه در معده است .

 

 

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

0
Total votes: 0
علی عابدی
به نام خدا - طلبه ی درس خارج حوزه ی علمیه ی قم ( سطح 4 حوزه ) - مبلّغ علوم دینی - مربی و حافظ قرآن کریم ـ مدرّس حوزه علمیه قم ـ مدرّس طب سنتی اسلامی موسسه حجامت ایران - مربی کودک و نوجوان ؛ دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان زیر نظر دفتر تبلیغات - روحانی عتبات ـ کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش اخلاق - دانشجو و مربّی دوره های طب سنتی اسلامی آیت الله تبریزیان و پروفسور خیراندیش در قم از سال 1393 صرفا اطلاعاتی جهت سوالات بود و الا خادم و خاک پاک همه ی محبین و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستم و هر چه دارم از برکت و نور قرآن و ائمه علیهم السلام می باشد http://aliabedi.blog.ir
اولین نفری باشید که پسند می کنید