علی عابدی
از on بهمن 24, 2018  در طب سنتی /
0 امتیاز 1,140 نظرات 0 پسندها 0 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

کلید واژه :

اشتهای سگانه ، بوی بد مدفوع ، اسفند ، داروهای اساسی ، داروی مفرده ، بیماری ، درمان ، حمام ، عریان ، اسهال ، ورم گرم ، معده ، شنبلیله ، سرطان حنجره ، سرطان دهان ، بزاق دهان ، سندروم ، پای بیقرار

 

اگر اشتهای سگانه از سردی باشد ، مشخصه ی اصلی اش عدم تشنگی ، سستی ، باد شکم و بسیاری مدفوع است

و اگر از حرارت باشد برعکس است . هم تشنگی شدید و هم مکرر و طولانی است  . احتمال قی کردن هم هست .

علت چهارم از اشتهای سگانه ، ناتوان شدن نیروی جاذبه  و ماسکه بود .

 شخصی که اشتهای سگانه دارد  باید اگر اسهال دارد ، اسهالش را بند بیاورد .

اسهال دفع بیش از 5 بار در روز است که به همراه مدفوع آب بدن هم دفع می شود لذا خشکی بوجود می آید و عوارضی مثل حرارت و تشنگی مداوم را در بیمار می بینید .

تشنگی بیش از حد هم ناسازگاری با بدن دارد . بویژه بعد از پاکسازی بیماری مثل بیمار و قی .

 

اگر به شخصی داروی مسهل دادید و بعد از خوردن مسهل تشنه شد ، نشانه ی خوبی است . چون نشان می دهد که مسهل اثر کرده است . مثل تنقیه که راه را باز می کند . و دیگر نمی توان این شخص را قی داد چون ماده را دوباره به سمت بالا می کشاند .

سیل مدفوع که اسهال بعد از پاکسازی یا در حین بیماری با داروی طبیب انجام می شود .

مسهل با کل اعضای بدن حتی سلولهای بدن کار دارد و همه را پاکسازی می کند لذا سیلان ماده بیشتر است . بعد از خوردن داروی مسهل ، بوی مدفوع عوض می شود چون اخلاط مزاحم گندیده ی چند ساله از بدن بیرون می شده . در قدیم سالی یکی یا دوبار از مسهل های عمومی برای پاکسازی استفاده می کردند . اوایل بهار و اوایل پاییز این کار را می کردند .

 

بیماری اگر یبوست داشته باشد و یبوستش حساس به خوردن باشد همینکه می خواهد صبحانه بخورد و یک لقمه می خورد ، باید دستشویی برود .

بعضا دارو را به بیمار می دهیم و دارو دیرتر اثر می کند . بعضا دارو اسهال می دهد ولی تشنگی پیش نمی آید ، اسهال اگر ضعیف باشد نیاز به آن ندارد یا اینکه در فصلی است که نیاز به تشنگی ندارد یا اینکه همزمان از خنکی ها و آب هم استفاده کرده است .

 

 *  ( کد و رمز ) :  بروز تشنگی و عطش در بیماری که داروی مسهل گرم مزاج خورده یا معده اش گرم و خشک است دلالت بر این نمی کند که داروی مسهل  موثر نبوده و دست به کار نشده . اما اگر معده ی کسی که داروی مسهل خورده ، سرد و رطوبی باشد و دارو هم سرد باشد ، تشنه شدن بهترین نشانه است بر اینکه کار پاکسازی خاتمه یافته است .

 

 * ( کد و رمز ) : اگر در اثناء بیماری های سخت و شدید گوارشی یبوست به بیمار دست داد ، و در عین حال بسیار تشنه شد ، علامت بسیار بدی از بیماری است .

اما اگر شکم نرم بود به همراه عطش و تشنگی ، دلیل بر آن است که ماده دارد از بدن خارج می شود .

 

 ناتوانی های معده و دلائل آن :

چرا معده ی انسان ناتوان می شود در هضم خوراک

علت های زیادی دارد :

 ـ ریزش صفراء به معده که هضم را ناتوان می کند  . اما سبب فساد خوراک در معده می شود .

وقتی گرمی مفرط شد ، عطش بوجود می آید و آب طلب می کند و آب موجب فساد هضم می شود . اگر آب هم نخوریم ، گرمای زیاد باعث فساد می شود . صفراء وقتی فرو بریزد ، ماده را هل می دهد به بیرون معده و هم موجب فساد و هم عدم جذب می شود . لذا بعضی وقت ها ریفلکس معده می شود .

 

اینکه گفته می شود بعد از حمام چیزی نخورید ، بخاطر اینست که بدن به حالت استرخاء رفته و معده نمی خواهد که کار هضم انجام دهد لذا غذا را همینطور رد می کند و به همان شکل دفع می شود.

آب خوردن بعد از استحمام هم خوب نیست .

گاهی موقع در وسط شنا هم آب یا دلستر می خورند و اصلا خوب نیست .

کبد و معده وقتی دوست ندارند کار هضم انجام دهد ، نباید به زور به آنها غذا داد .

 

اگر به کسی قول دادی که قورمه سبزی بپزی و بعد آملت بدهی ، معده بهم می ریزد . چون معده آمادگی چیز دیگری دارد و کار هضم را خوب انجام نمی دهد .

اگر بعد از استحمام دیدید که حرارت غالب شد ، بدانید این حرارت طبیعی نیست . و باید با یک پارچه ی آغشته ی با آب خنک ، قسمت هایی که حرارت دارد را خنک کنید .

آب خوردن بعد از استحمام سبب استسقاء می شود و برای کبد خیلی ضرر دارد .

 

حمام بلافاصله بعد از غذا هم موجب می شود که معده نتواند کار هضم را انجام دهد

یا بعد از غذا اگر نزدیکی کند ، معده کار هضم را کنار می گذارد و بدن سراغ انعقاد نطفه می رود . لذا غذا فاسد می شود .

همانکه حرارت به حالت طبیعی برگشت می تواند از آب بعد از حمام استفاده کند .

سفارش بر این است که بعد از استحمام سر خود را ببندید .

18 قانون استحمام در طب سنتی اسلامی است .

چقدر بیماری های ساق و پایین پا بر می گردد به حمام . چقدر سردرد ، ریزش مو ، ناراحتی های کلیه ، ناراحتی های تنفسی بر می گردد به استحمام های غلط .

 

ریزش ماده ی سوداوی غیر طبیعی هم غذا را فاسد می کند

چون قدرت هاضمه را کم می کند 

اسلام می فرماید غذا را زیاد بجوید چون اگر هر خلطی در معده حاکم شود ، باز غذا کار خودش را انجام می دهد .

 * سوء مزاج خشک و تر معده نیز ( آنهایی که بعد از غذا خیلی عاروق می زنند نشانه ی سوء مزاج تر هست ) باعث ناتوانی معده در هضم خوراک می شوند .

  * از دیگر علل بد هضمی غذا ، ضعف و کم مایگی مَراق ( پوست ماهیچه های شکم ) می باشد .

برای کسی که سوء هاضمه دارد ، ورزش هایی که با ماهیچه های شکم سر و کار دارد بدهید . چون هر عضوی از بدن در اثر ورزش ، ورزیده می شود .

ممکن است غذای داخل معده سریعتر از مدت لازم از معده خارج شود . سریع غذا بدون هضم از معده خارج می شود . علت این قوه ی ماسکه و جاذبه است . دارویش ؛ ماء العسل است .

 * محکم ترین دلیل بر اینکه خوراک در معده فاسد شده است ، بدبویی مدفوع است .

پس وقتی دیدید مدفوع بوی بد دارد باید علت و ریشه اش را از مواردی که گفته شد پیدا کنید .

باید یکی یکی عوامل را رد کنید تا به نتیجه برسید نه اینکه بدن بیماران را به رگبار دارو ببندید .

دارو وقتی وارد بدن بیمار شود ، بدن او را تحت تأثیر قرار می دهد لذا پیامبر اکرم می فرماید تا وقتی می توانید تحمل کنید ، دارو نخورید . چون دارو برای بدن عوارض دارد و کل مزاج را ممکن است بهم بریزد . هر چقدر کمتر دارو تجویز کنید نشان می دهد که کارکشته تر هستید . با همین اسفند ، شونیسل ، سیب ، آب هویج ، ماء العسل و... تمام بیماری ها را درمان می کنید .

آخر کتاب بوعلی ، از دارو کمتر استفاده می کند . استاد خیراندیش نیز نسبت به اوایل خیلی کمتر دارو داده و می دهد . اسفند ، عسل ، شیر ، سرکنگبین ، سیاهدانه و... با ده تا دارو بیماری ها را درمان می کند .

مگر نه این است که بیماری ها یا سرد است یا گرم ، اگر بتوانید تشخیص دهید که بیماری برای کدام عضو است ، با یک داروی گرم یا سرد می توانید درمان کنید .

باید بلد باشید که به کجا تیراندازی کنید . دست به دارو بردن باید خیلی کم باشد و یک تیر بیشتر نزنید نه اینکه به رگبار ببندید . آنهایی که دارو کم می دهند در این روش ، هیچ عارضی نیست . سیاهدانه و عسل تا به حال کسی را زمین گیر نکرده است . اولا شما کیس های جدید را امتحان می کنید و نتیجه را می توانید به بقیه را هم بگویید . مریض برای آزمایش نیست بلکه عمر و زندگی اش را در اختیار ما قرار داده است . روزی 50 تا بیمار نبینید بلکه روزی 5 تا بیمار ببینید ولی با انرژی باشید . این 5 نفر از دست شما درمان شوند . هر کس به هر اندازه دنبال علمی برود خداوند کمکش می کند .

دکترهایی که رابطه ی اخلاقی خوبی با بیمارشان دارند ، درصد درمانشان بیشتر است .

استاد خیراندیش می گفت : همین اسفند اگر دست من باشد برای من کافی است . با آب ، سرما می دهم و با اسفند ، گرم می دهم .

این مفردات ، داروهای اساسی هستند .

باید علی الدوام باشد نه اینکه یکبار فقط اتفاق افتاده باشد .

بعضا بیمار می گوید سال گذشته بیماری کبد چرب داشتم و خوب شدم ، دیگر نباید در مورد آن بیماری تدبیر کنیم . می توانیم سابقه ی بیماری را بنویسیم ولی کاری با سابقه نداریم و الان باید بیماری الانش را درمان کنیم .

شرح حال گیری ما اشتباه دارد ولی بیمار راست می گوید .

در شرح حال گیری هم شکایت بیمار و هم کشفیات خودمان را مد نظر قرار دهیم . اول بگذارید بیمار حرف بزند و عجله نکنید . مثلا می گوید وقتی رب می خورم ، خارش پوستی می گیرم ، نشان از حساسیت است . این اطلاعات را بیمار مجانی در اختیار ما قرار می دهد و تشخیص را راحت می کند .

 

از دیگر علل ناتوانی معده می توان به عاروق زدن ، احساس درد و گزش معده ، صدای معده

 

اگر معده سالم باشد خوراک معمولا باید 12 ساعته خارج شود . اگر سیر بخورید معمولا تا 10 ساعت بویش هست .

اگر کسی با بوی بد تنفس به شما مراجعه کرد این عوامل را در نظر بگیرید :

نزله ، کلیه ، یبوست ، پریود .

 

ورم گرم معده : چه علائمی بر ورم گرم مترتب است و از کجا با بول و براز می فهمید که این عارضه گرم است یا سرد ؟

*  از علائم ورم گرم معده

1 ـ احساس سوزش زیاد در معده ( نه سوزش گذرا و آنی و یک نقطه )

2 ـ تشنگی

3 ـ تب مداوم

گاهی موقع می گوید ؛ بچه ی من سالم است و هر روز عصر چند ساعت تب می کند .

در آرترید روماتئید کودکان معمولا عصرها سر ساعتش  سه الی چهار ساعت تب بچه زیاد می شود . این نشانه ی عفونت استخوانی است . درمان تب بچه در این صورت : چند قطره روغن سیاهدانه و آب سیب طبیعی . در جا تب را قطع می کند . آب سیب ؛ تب آنی را قطع می کند ، روغن سیاهدانه عفونت را قطع می کند .  البته آرترید روماتئید ( التهاب مفاصل ) در کودکان مقطعی هست و بعد از چند سال از بین می رود ولی شما می توانید درمان کنید .

4 ـ برامدگی و ورم معده

ورم گرم هم باعث برامدگی معده می شود چون باد گرم هم جمع می شود و حجم می دهد .

5 ـ اگر کسی دچار ورم گرم معده شد ، موجب هزیان گویی می شود .

6 ـ موجب مالیخولیا می شود : در بیماری مالیخولیا و سرسام شخص از خوردن دارو ابا می کند .

 

کسی که ورم گرم معده دارد ممکن است  لاغر شود و چشمش گود شود ، اسهال شود ، ( ادرارشان کم و مدفوعشان شل می شود )

 

 اگر قی و اسهال باهم و علی الدوام باشد ؛ حرارت بالای معده موجب خشکی می شود و  مدفوع چنان سفت و سخت شود که با فشار انگشت در می آورند .

نگویید برگ سنا بخورد ، برگ سنا گرم است و بیمار را به کشتن می دهید ، چون این شخص ورم گرم معده دارد . می توان سوال پرسید که آیا با خوردن غذای گرم ، حالتان بد می شود ؟ متوجه می شوید .

سفتی مدفوع در حدی که با انگشت مدفوع را بیرون بیاورد نشانه ی ورم گرم معده است که تبدیل به « خُراج » زخم معده ی گرم شده است .

اگر می خواهید ورم گرم معده را معالجه کنید ، نباید به هیچ وجه مسهل نیرومند یا قی آور به بیمار بدهید ، شاید نیاز به خونگیری باشد . در اکثر حالت ورم گرم معده ، حجامت و خونگیری بهترین درمان است . فصد برای بیماری های گرم است چون سرمابخش است .

اولویت با حجامت است . در اکثر حالات ، خونگیری شرط درمان است .

در کم خونی باید از روش های دارویی استفاده کرد نه حجامت .

عریان « ذبحه » اول باید حجامت یا فصد از هر دو دست شود . که سریع درمان می کند .

 

اگر بیمار اسهال است یا اواسط بیماری است و تب خیلی زیاد نیست و خشکی زیاد نیست باید به بیمار افشره ی غوره ( آبغوره ) یا خاراگوش

کسی که دچار عریان می شود باید دامن بپوشند چون باعث افزایش حرارت بیضتین و در نتیجه عقیم شدن می شود .

فتق در دختران بعضا موجب نازایی می شود . چون این فتق ، باد و خون وارد محوطه ی ممنوعه ی رحم و تخمدان می شود و باعث خشکی ، سردی و از بین رفتن تخمدان می شود . باید وقتی فتق می گیرد درمان شود .

 

سوالات :

ما فرصت قانع کردن نداریم . همین مریض هایی که درمان شدند ، بهترین مدافع هستند .

سونوگرافی هم ضرر دارد . لازم نیست . اینکه هر چند ماه می روند ... این دکتر با آن دکتر قرار داد دارند . سونوگرافی ممکن است موجب اختلالات اساسی در نوزاد شود . این همه نوزاد در روستاها بدنیا می آیند بدون اینکه هیچگونه سونویی انجام داده باشند

 

شنبلیله برای سرطان دهان ، حنجره و آن مناطق خوب است .

اگر غدد بزاقی خشک شده و ترشحات ندارد از سمق کتیرا استفاده کنید و کم کم در دهان آب شود .

 

شخصی با مصرف شبانه اسفند که 40 شب است ؛

گاهی موقع بیمار به اشتباه تشخیص داده است لذا باید معاینه شود و به حرف او اکتفا نکنید که یک دارو بدهید و برای او ضرر بیشتری داشته باشد .

ممکن است شخص مبتلا به سندروم و پای بی قرار شده باشد ؛ باید حجامت ساقین انجام دهد ، و اسفند بخورد .

 

بهترین زمان خوردن شیر ؟

در روایت داریم که غذای پیامبر شیر و خرما و نان جو بوده است . هرگز پیامبر ما یک شکم سیر « نان گندم » نخورد یعنی سیر نخورد . شیر چون بسیار گوهر لطیفی دارد و سریع جذب می شود ، پیشنهاد می شود در ساعات اولیه و به همراه عسل در صبحانه استفاده کنید .

 

التماس دعا

0
Total votes: 0
علی عابدی
به نام خدا - طلبه ی درس خارج حوزه ی علمیه ی قم ( سطح 4 حوزه ) - مبلّغ علوم دینی - مربی و حافظ قرآن کریم ـ مدرّس حوزه علمیه قم ـ مدرّس طب سنتی اسلامی موسسه حجامت ایران - مربی کودک و نوجوان ؛ دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان زیر نظر دفتر تبلیغات - روحانی عتبات ـ کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش اخلاق - دانشجو و مربّی دوره های طب سنتی اسلامی آیت الله تبریزیان و پروفسور خیراندیش در قم از سال 1393 صرفا اطلاعاتی جهت سوالات بود و الا خادم و خاک پاک همه ی محبین و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستم و هر چه دارم از برکت و نور قرآن و ائمه علیهم السلام می باشد http://aliabedi.blog.ir
اولین نفری باشید که پسند می کنید