علی عابدی
از on بهمن 23, 2018  در طب سنتی /
0 امتیاز 621 نظرات 0 پسندها 0 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

....

در دیابتی ها، قند مخفی اش مهم است. باید دید در طول زمان، حالت طبیعی و نرمال حفظ شده است یا نه

بیشترین محل ذخیره آهن در کبد است. همراه با فریتین. وقتی آهن خون کم می شود، دوباره این آهن را به خون پس می دهد.

هم زیاد و هم کم آهن برای بدن ضرر دارد. زیادش بیماری رسوب آهن در خون می آورد و کمش ، کمبود و فقر آهن.

مهمترین محل ذخیره خون در کبد است.

وقتی خونریزی حاد می شود، کبد سریعا مقداری زیاد خون به بدن تزریق و وارد می کند. کبد جبران خون رفته شده را می کند. اگر کبد بیمار شود، این عمل تنظیمی او از بین می رود.

یک گروهی بزرگ از ویتامین ها در کبد ذخیره می شود. ویتامین «A» حدود ده ماه در کبد ذخیره می شود. ویتامین آ در بینایی بسیار موثر است.  ویتامین D حدود سه تا چهار ماه ذخیره کبدی دارد. در زمستان جذب ویتامین «دی» پایین است. در طول فصل بهار و تابستان ذخیره ویتامین «دی» داریم. اگر کبد سالم باشد، این ذخیره ویتامین «D» ناقص می شود.

ویتامین «B12» حدود یکسال ذخیره کبدی دارد. یعنی اگر یکسال این ویتامین به بدن نرسد، کبد سالم می تواند ذخیره کند.

اگر قند پایین بیاید، کبد، قند ذخیره ی خودش را در خون آزاد می کند.

چربی سوزی در کبد حاصل می شود. چربی ها را ذخیره و تبدیل به قند می کند. از چربی در کبد، قند ساخته می شود. بیشترین ماده ای که تبدیل به انرژی می شود، قند است در بدن.

پروتئین ها را هم کبد ، تجزیه می کند و تبدیل به قند و انرژی در بدن می شود.

پروتئین ها از اجزاء کوچکتری به اسم اسید آمینه شده اند. این آمین وقتی جدا شود تبدیل به اسید آمینه می شود که یک گاز سمی است.

کبد ، این آمینیک که آزاد شده است را می گیرد و تبدیل به اوره می کند و دفع می کند .

مرگ ناشی از افزایش آمونیاک بخاطر همین اغماء کبدی است که کارش را نمی تواند انجام دهد.

باکتری روده ها را هم آمونیاک تولید می کند که کبد همه ی اینها را می گیرد و دفع می کند.

بیش از 70 درصد پروتئین های مورد نیاز بدن را کبد می سازد.

موادی که سیستم های دفاعی بدن را می سازد ، از طریق کبد انجام می شود.

کبد، خیلی مطلب دارد. ما از پانصد مورد، فقط چند موردش را گفتیم. خیلی عضو عجیبی است. این کبد به این عظمت ، تا زمانیکه نود درصدش نابود شود، خودش خودش را می سازد. اگر یک کارخانه به بزرگی کالیفورنیا درست کنند، باز از عهده ی کار کبد برنمی آید. از این عضو قویتر و پرکاربردتر در بدن نداریم. ولی مشکل اساسی ای کبد ما دارد که ما برای آن درست کردیم.

کبد ، بدون درد و آرام و ساکت از دنیا می رود. درد را در خودش می گیرد و شما متوجه درد او نمی شوی تا زمانیکه از بین برود. کبد موجود بسیار باهوشی هست. یکی از کارهای هوشی کبد را می گویم. یکی از کارهای کبد اینست که سموم را از بدن می گیرد و دفع می کند. حتی تستسترون و استروژن که در بدن آزاد می شود ، باید دفع شود. قرص ها و مواد شیمیایی که به علل مختلف و حتی بعضی غذاها وارد بدن ما می شود، کبد باید دفع کند. زمانیکه در حالت عادی سموم را می گیرد و تجزیه می کند و مقدار سمیت آن را کاهش می دهد که در مجاری دفع هم به آنها آسیب نرساند. اگر سمومی که وارد بدن می شود، اگر بیش از ظرفیت حد بدن باشد . یا اینکه کبد ضعیف شده و در حد معمول هم نمی تواند سموم را دفع کند. در این حالت ، سموم را زیپ و فشرده می کند و در ارگان های غیرحیاتی بدن، مدفوع می کند. در جداره ی روده، عروق ، پوست و ماهیچه ها بصورت پک شده انباشته می کند. کاری که ما با زباله های اتمی می کنیم. لذا بعضی وقت ها پوست بصورت خال ها و دانه هایی نشان داده می شود.

در مرحله ی دوم در جاهای غیر حساس ذخیره می کند. اگر از این مرحله بگذرد، کبد سموم را در خودش جمع می کند تا به اعضاء رئیسه بدن آسیب نزند. (مغز و قلب و کبد اعضاء رئیسه بودند )

در مرحله ی چهارم ، وقتی وظیفه ی خلقتی اش انجام شد، دیگر رها می کند. در این جا وظیفه اش را کاملا انجام داده بود. آنجا هست که شخص به سرعت دچار انواع بیماری ها می شود. چون سموم در همه ی بدن راه پیدا می کند. { پس: پاکسازی کبد باید در مرحله ی اول و مهم انجام شود }

بیماری های کبد

انواع هپاتیت ها

هپاتیت  Bخیلی پر صدا و زیاد

ـ بیماری هایی که بخاطر سموم در کبد ایجاد می شود

ـ بیماری های انسدادی مثل سنگ صفرا که مجاری صفراوی بسته می شود. شخص زرد رنگ می شود. یا خود مجاری بسته می شود یا توموری روی آن را گرفته و نمی گذارد

ـ از افزایش یک ماده ی خاصی در بدن حاصل می شود مثل بیماری ویلسون که مس در کبد زیاد می شود.

در بیماری های ناشی از افزایش سموم در بدن می باشد بیماری ای به نام کبد چرب می باشد. قانونش این بود که در افراد دائم الخمر این بیماری ایجاد می شود. در دهه های گذشته برای افراد الکلی بوده است.

قانون بود، تا کبد چربی می دیدند، می گفتند که چه مقدار مشروب می خوری؟

در حدود 20 سال هست که مشاهده می شود، کبد چرب در گروهی از افراد ایجاد می شود که یا مشروب خور نیستند یا از جهت اعتقادی اصلا قبول ندارند. سپس دیدند که تعدادشان خیلی زیاد شده اند و فهمیدند که کبد های چرب غیرالکی هستند. ( کبدهای چرب غذایی )

در کل مجموعه ی دنیا بین ده تا سی درصد افراد به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند. فوق تخصص گوارش دکتر ملک زاده معتقد است که سی درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند.

در کل دنیا اگر 20 درصد مبتلا باشند به کبد چرب غیرالکلی، جمعیت زیادی می شوند.

سی درصد از این افراد دچار التهاب الکلی می شود . از این 30 درصد که وارد فاز دوم بیماری شده اند، حدود بیست درصد آنها کبدشان از کار می افتد. و خیلی زودتر از عمر طبیعی آنها از بین می روند. که تقریبا 80 میلیون نفر از جمعیت جهان می شود در حالیکه جنگ جهانی دوم از این کمتر کشته شدند.

( از التهاب کبد که می گذرد ، کبد تبدیل به سیروز می شود ، کبد چروکی و جمع می شود . )

حدود 400 میلیون دیگر استعداد ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون و فشار خون

چون گفتیم یکی از کارهای کبد اینست که قند را کنترل می کند، چربی را می سوزاند، هورمون های بدن را تنظیم می کند و موارد دیگر که الان بخاطر این التهاب کبد دیگر نمی تواند.

 

مهمترین علت کبد چرب:

عادت های بد غذایی : کلوا واشربوا ولا تسرفوا.  اسراف یعنی هر چیزی در غیراز جای خودش مصرف شود. یعنی اگر بدن من تحمل و نیاز به 5 لیوان آب دارد، اگر 7 لیوان بخورم مضر است. اگر باید نصف قاشق فلفل بخورم، یک قاشق بخورم اسراف است.  پرخوری آسیب شدید به کبد می زند. زمان غذا خوردن را می گوییم تعیین نکن. به ساعت نگاه نکن. نباید طبق ساعت غذا خورد بلکه باید طبق نیاز بدن غذا بخورید.  متاسفانه نگاه می کنیم که چه چیزی را دوست داریم و می خوریم و نگاه نمی کنیم که چه چیزی را نیاز داریم. در سفره های ما، چقدر مواد شیمیایی وجود دارد. رنگ دهنده ها، طعم دهنده ها، جلادهنده ها ، نگه دارنده ها. از سوسیس و کالباس، بو و مزه را اگر جدا کنید چه چیزی می ماند؟!  از نوشابه دو طعمش را جدا کنید ، چه چیزی می ماند؟!

در قدیم چقدر زحمت می کشیدند که گوجه را تبدیل به رب کنند. وقتی می خواستند لوبیا و غذا درست کنند، باید مقدار زیادی در غذا می افزودند تا رنگ بگیرد ولی الان با یک ذره ربّ بازاری، رنگ بسیاری می کند.  یک نوک قاشق چایی، رنگ بسیاری می دهد. اینها سمومی هست که هر روز وارد بدن ما می شود. کبد آنقدر حساس است که اگر دو تا ورق قرص استامینفون 500 را اگر کسی بخواهد خودکشی کند و بخورد، کافی است. 

در فروشگاه های خارجی، گوشت های گوساله ای که در یخچال و فریزر هست، مقداری نیتریت می مالند. می گویند نیتریت سمی است. ولی مقدار کمی مالیدن نیتریت ضرری ندارد

این حرف اشتباه است چون بله ، با نوک قاشق سم موش خوردن انسان می میرد ولی با نوک سوزن خوردن، آرام آرام می میرید.

بدن قدرت مقابله با ویروس ها را تا 99 درصد دارد ولی وقتی سم وارد بدن می شود، مرکز اصلی که کبد هست را می زند.

سم از یک حدی که بگذرد ، شروع می کند به تخریب خودش.

بحث واکسینه شدن بدن با اینکه سم در بدن ذخیره شود، دو مطلب هست و با هم فرق می کند.

 

غذاهای بد و نامطلوب خوردن

چرا عادت کردیم که با همه ی غذاها ماست بخوریم. چرا غذاها را با سرعت می خوریم. ماست را می خورند تا غذا در مجاری گوارشی لیز بخورد. و این احتیاج بخاطر نجویدن غذاست. خوب جویدن موجب می شود که آنقدر بزاق ترشح شود که دیگر لقمه و غذا گیر نکند و به راحتی در دستگاه گوارش برود.

هر لقمه که چهل بار بجوید، حدود ده سی سی بزاق ترشح می شود. حالا اگر چهار بار بجوید ، یک سی سی بزاق ترشح می شود.

امام رضا علیه السلام فرمود: وقتی سر سفره نشستید، درب مشک خود را ببندید. پس هنگام غذا نباید آب بخورید. بطور کل به همراه غذا نباید ماده ی حیات بخورید. سالی هزاران بار به کبد شوک وارد می کنیم. وقتی آب سرد وارد معده می شود، هضم غذا مختل می شود پس خلط فاسد و بلغم خام تولید می شود.  نیرو به شما می دهد ولی سلامتی نمی دهد. اگر به یک خبّاز خمیر خوب ندهید، به شما نان می دهد ولی نان جا افتاده نیست.  در هر سال یک شوک اینچنینی به کبد وارد می کنیم و در ده سال، ده هزار بار این کار را می کنیم. کدام عضو هست که این همه تحمل را داشته باشد.

وقتی آب غذا تمام می شود، اگر آب سرد بریزید بجای آب جوش، چقدر بد می شود. در معده و بدن نیز اینچنین است.

در قدیم می گفتند که آبگوشت را با ترشی بخورید. عادت کردیم که کباب کوبیده را با ماست می خوریم. گوشت وقتی با ماست خورده می شود، سودا تولید می کند. چقدر این کبد باید زحمت بکشد که سودا را از بدن خارج کند.

کبد ، به ما نمی گوید ولی مرتبا خودش را تخریب می کند و به خودش فشار می آورد تا نابود شود.

آب بین غذا، خوردن  غذاهای ناسازگار.

اینکه گفتند بدن نیاز به 8 لیوان آب دارد، اولا بلغمی ها نیاز ندارند اینچنین. دوم اینکه بدن تا دو ساعت بعد از غذا نیاز به آب ندارد ، و اگر تشنه ات شد، بدان که بد غذایی کرده ای و غذا را خوب نجویده اید  و بزاق ترشح نشده است.

از نیم ساعت تا دو ساعت بعد از غذا، مایعات و میوه خوردن موجب اختلال هضم می شود.

اگر یک لیوان آب جوشیده ی ولرم در خارج سفره قرار می دهیم و اگر نیاز شد، یکمقدار خیلی کم از این آب جوشیده ی ولرم بصورت لب تر، می خوریم . کم کم عادت آب خوردن از بین می رود.

تنها میوه ای که می توان با غذا خورد، زیتون است . بعضی از حکماء انار را هم اضافه می کنند.

سعی کنیم غذایی که می خوریم، مواد شیمیایی داخلش نباشد. اگر نخواهیم بخوریم هم می خوریم.

میوه را نیم ساعت قبل از غذا یا یک ساعت و نیم بعد از غذا بخوریم. و الا هضم مختل می شود.

 

در حدود هزار مریض، اولین مشکلی که با آن مواجه شدیم، عادت های بد غذایی بود. آب بین غذا ، نوشابه ، دلستر و دوغ می خورند.

 

ـ استرس و فشار عصبی

به کبد فشار زیادی وارد می کند. افراد حفاظت اطلاعات، حسابدار شرکت ها و امثال این شغل ها موجب استعداد به کبد چرب می شود.

موقع غذا صحبت نکنید، با آرامش و متانت غذا بخورید، صحنه ای را نگاه نکنید.

خداوند مدت زمانی که در مسجد و سر سفره هستید را جزء عمر حساب نمی کند.

متوسط غذا خوردن بین 20 دقیقه تا نیم ساعت باید طول بکشد.

شخص دارای استرس ، یک ساندویچ و نوشابه می گیرد و با موبایلش صحبت می کند و در حال راه رفتن و عصبانیت ، غذا هم می خورد. لذا می گوید که نفهمیدم چی خوردم.

در سال شاید صدها بار این عمل بدش را تکرار می کند. لذا کبد تخریب می شود و کبد چرب می گیرد.

عادت های بد غذایی ، نوع غذای بد و استرس

 

کبد چرب یعنی چی ؟

بعضی ها وقتی گفته می شوند کبد چرب، یعنی یک لایه ی چربی روی کبد جمع شده است

بلکه یعنی داخل دانه دانه سلول های کبد، چربی نشسته است. حدود 5 درصد چربی داخل سلول های کبد ، طبیعی است. بین 5 تا 30 درصد می گویند گرید یک کبد چرب.  بین سی درصد تا شصت درصد اگر چربی در سلول های کبد انباشته شده باشد می گویند گرید دو . و اگر بین 60 تا 90 درصد باشد گرید3 می شود. از نظرطب مدرن، گرید سه کبد چرب درمان ندارد.

چربی داخل سلول های کبد است. یک هتل را تصور کنید که در اتاق ها اقدام به انباشت آب کرده است. تا زمانیکه سی درصد اتاق های هتل آب گرفته باشد، می شود تحمل کرد. ولی اگر 90 درصد آب باشد ، آیا دیگر می شود زندگی کرد.

یک جگر گوسفند را بگیرید و در کنار دنبه ی گوسفند بگذارید و ببینید چه تفاوتی دارد. کبد گرید سه شبیه دنبه ی گوسفند شده است. لذا نباید هیچ توقعی داشت. کبد کاملا سفید می شود.

مهمترین علامت کبد چرب، بی علامتی است.

معمولا در دو حالت به ما علامت می دهد، یا اینکه بیش از نود درصد تخریب شده است یا اینکه سرعت تخریبش خیلی شدید شده است. اگر خیلی تخریب کبد شدید شود و از حد ترمیم بگذرد، علامت می دهد. ممکن است بصورت خدادادی در بعضی افراد نشان دهد. معمولا در آزمایشات اتفاقی خودش را نشان می دهد.

سنگینی سمت راست دنده ها ، کسالت و بی حوصلگی و لختی بدن می تواند از علامت های نادر آن باشد.

کهیر و اگزمای مقاوم به درمان معمولا آزمایش کبد می دهیم.

اما ما باید بگوییم که طب سنتی و اسلامی، گرید سه کبد چرب را هم درمان کرده و می کند.

من بعد از سه چهار سال گفتم؛ مگر می شود که ما بعد از چند سال تحقیق به درمان کبد چرب برسیم ولی طب جدید، نتوانسته به این درمان برسند.

جواب اینست که آن ها هم می دانند که کبد چرب درمان دارد ولی کبد چرب، درمان اقتصادی و منفعت تجاری برای آنها ندارد. فقط بخاطر بحث اقتصادی می گویند که درمان ندارد.

پس پر شدن سلول های کبد از چربی می شود کبد چرب

وقتی به عکس ها نگاه کنید، یک قسمت نازکی از کبد ( لب چرب کبد ) روی معده خوابیده است. و جالب است که اولین قسمتی که دچار چربی می شود همین قسمت کبد است. بخاطر گرم و سرد کردن بدن. آب یخ و آب سرد می خورد. ما به میل خودمان می خوریم نه به نیاز خود.

 

 عاملی بعدی که کبد چرب را تشدید می کند، کم تحرکی است.

اکثرا یاد گرفتیم که با باسن خود راه می رویم. روی صندلی ماشین و موتور می نشینیم و به جاهای مختلف می رویم. عدم تحرک هم باعث آسیب به کبد می شود.

در آمریکا تحقیقاتی کرده اند که از هر ده کودک آمریکایی یک نفر کبد چرب دارند. 7 میلیون کودک آمریکایی کبد چرب دارند. نه از نوع مسکراتی بلکه بخاطر تغذیه.

جالب است، اگر کبد چربش الکی و بدغذا هر دو باهم باشد، دیگر درمانش خیلی دور می شود. اگر نتواند از عادت مشروب و بد غذایی دست بکشد، زنده نمی ماند.

به زمین و زمان فحش ندهید، خودتان خودتان را خراب می کنید. بعضی از علماء چرا اینقدر سالم و عمر طولانی دارند؟

حالا فهمیدید که چرا معده ، خانه ی بیماری هاست. از کبد نترسید، اگر نوع غذاهای که انتخاب می کنید و آداب غذایی را رعایت کنید، 50 درصد مشکل حل خواهد شد و بیمار نخواهید شد.

ممکن است یک عادت بد ، کبد را خراب کند. مثل اینکه هر وقت بیمار شوید، یک مشت قرص و کپسول بخورید، سموم در بدن زیاد می شود و کبد خراب می شود.

مریض دیگری هیچ مشکلی نداشت، غذای فریزری و بیرون نمی خورد، آرام غذا می خورد و بقیه موارد ولی فقط بخاطر خوردن نوشابه ، کبد گرید دو گرفته بود.

اگر در ماهی تابه که خیلی داغ شده است ، روغن بریزید در همان لحظه روغن می سوزد. بدن هم اینچنین است.

غذایی که در استرس شدید خورده می شود خراب می شود و هضم مختل می شود. لذا چنین مادرانی در آن لحظه به بچه شیر ندهند.

همه ی قوای بدن خودش را بسیج می کند که غذا را به بهترین وجه هضم و جذب کند.

تا سه ساعت بعد از غذا ، کار سنگین و حرکت های سنگین نکنید . حتی جماع هم تا سه ساعت بعد از غذا ممنوع است. باید جوری حرکت کرد بعد از غذا که نبضت تغییری پیدا نکند. یعنی خیلی آرام. ( حتی بعد از شام که می خواهید راه بروید ). با شکم پر مطالعه جالب نیست. چون تمام توان بدن به هضم مشغول شده است و توانی برای درک و فهم نیست. نبض بین طبیعی باید بین 70 تا 90 باشد. خواب بلافاصله بعد از غذا هم مشکل دارد. این خواب موجب سرد شدن بدن و اختلال در هضم می شود. دراز بکشید ولی خوابتان نبرد. این دراز کشیدن به هضم کمک می کند.

ـ  سوال کبد چرب جزء بیماری های گرم است یا سرد؟ می گویند کبد سرد شده است.

ـ مهمترین راه تشخیص کبد چرب ؟ سونوگرافی هست. بهتر است سونوگرافی با شکم خالی باشد نه ناشتا. در ناشتا باید 12 ساعت نخورده باشد. ولی شکم خالی یعنی شام خورده ولی صبحانه نخورده است.

سی تی اس کن هم جواب می دهد ولی اولویت ندارد. سونوگرافی عمومی تر و در دسترس تر است.

در بحث آزمایشگاهی ، اندازه گیری آنزیم های کبدی است. اس جی پی تی و اس جی او تی است.

دو تا آنزیم کبدی هستند. ای ال تی و ای اس تی دو نام دیگرش هستند.

من به امید اینکه برگه های آزمایشگاهی کسی را نخوانید می گویم. دنبال تجسس نباشید و برگه های آزمایشگاهی یکدیگر را نخوانید. اگر اس جی او تی بالا و اس جی پی تی پایین باشد یعنی الکل مصرف می کند. یعنی اولی بالاتر از دومی باشد. یکی صد و دیگری 70 باشد. ولی اگر اس جی پی تی بالا باشد اکثرا بخاطر غذا هست که دچار مشکل کبد چرب شده است.

آنزیم های کبدی در رنج نرمال باید عدد 40 و 41 باشد. بین 20 تا 41 یا 25 تا 41 باشد. حداکثرش معمولا 40 یا 41 است. اگر آنزیم 43 و 48 هم برود بد است. یعنی دو سه واحد از خودش اگر افزایش پیدا کند بد است.  آن هایی که مشکلات دیگر کبدی دارد ممکن است آنزیمشان هزار هم شود. این بیماری با سه تا چهارتا دانه بالا می رود.  زمانیکه کبد چرب باشد در سونو و آنزیم هم بالا باشد نشانه ی بدتری است. مثلا گرید دو ، اگر آنزیم هم تغییر پیدا کرده باشد ، کبد مشکل دارتری است.

دو تا مریض اگر یکی هم چرب باشد و هم آنزیم بالا باشد، مرحله ی بیماری اش شدیدتر و بدتر است.

 

در طب مدرن، همه ی تلاش اینست که آنزیم پایین بیاید. می گویند آنزیم نشانه ی عملکرد کبد است . لذا خیلی تلاش می کنند که آنزیم را پایین بیاورند. بله در مرحله ی اولیه ی درمان آنزیم پایین می آید و بعد چربی . ولی در طب سنتی می گوید هر دو باید پایین بیاید.  کبد چربی غذایی ها سه تا چهارتا دانه بالا هستند. وقتی آنزیم مختل شود، شروع می شود به التهاب کبد.

معمولا اگر آنزیم حداقل تا 15 هم باشد خوب است و مشکلی ندارد.

 

یک گروهی داریم که سونوگرافی کبد طبیعی است ولی آنزیم بالاست. این ها قبل از اختلال چربی کبد، عملکرد کبد مختل شده است. این هم بد است ولی نه خیلی زیاد.

 طب مدرن به آنزیم ها خیلی حساس هستند. ما بچه ای که 7 سال درگیر بود با اصلاح غذا آنزیمش به 23 رسید. اگر در جایی گفتند که اسکن کنید ، نیاز نیست. همان چیزی که ام آر آی و سی تی نشان می دهد، سونوگرافی هم نشان می دهد و کافی است. لذا مردم را به خرج نیاندازید بلکه یک سونوگرافی عادی کافی است.

نبض شناسی قوی است ولی نبض شناس به تعداد کافی نداریم. کبد چون 500 عمل انجام می دهد لذا نمی توان برای آن ، نقطه زنی کرد و نقطه تعیین کرد. بیماری هایش خیلی متنوع  و متعدد است و همچنین عملکردهایش.

انسان می تواند عوامل ایجاد سکته را در خودش ایجاد نکند یا از بین ببرد. حتی کسی که بخاطر ژنتیک زمینه سکته دارند. اگر مادری که گرید دو کبد چرب دارد، احتمالا دخترش هم اینچنین شود. اینها هر دو کبد ضعیف دارند . و غالبا در یک محیط و یک سیستم غذایی بوده اند. یک اگر برادری گرید سه کبد چرب دارد به بقیه هم آزمایش سونو بدهید. اگر دیگران مراقبت عادی دارند، اونی که زمینه بیماری خاصی دارد ، باید مراقبت بیشتری داشته باشد.

چاقی شکمی خیلی در کبد تأثیر منفی دارد. افرادیکه دچار چاقی شکمی هستند احتمال ابتلا به کبد چرب آنها بیشتر است.

درمان کبد چرب؛ اولین قدم، اصلا تغذیه هست. مثال روشننش کسی که سینوزیت دارد و موتور در زمستان سوار می شود، سینوزیت درمان نمی شود.

اگر گرید یک بود؛ آنزیم هم بالا نبود ؛ یک واحد سیاهدانه را آسیاب کرده و با سه برابر عسل مخلوط کنید صبح و شب یک قاشق مرباخوری مصرف کنید. (دوسین)

سیاهدانه به سرعت فاسد می شود لذا سریعا با عسل مخلوط کنید.

آنهایی که افزایش وزن دارند و مشکل سردی معده ندارند؛ صبح به صبح یک چهارم لیوان آب لیمو دستی ، یک قاشق مرباخوری عسل و سه چهارم عرق کاسنی را با هم مخلوط کنند و بجای صبحانه بخورند. این ترکیب معمولا تا ظهر توان بدن را نگه می دارد. اشتهایش را کور می کند و یکمقدار باید مقاومت کند. هم کاهش وزن می دهد و هم باعث رقت خون شده و هم تاثیر خوب بر کبد دارد. ( غیر از دوسین که باید بخورد )

آنهایی که بالاتر از گرید یک دارند و مشکل آنزیم هم مقداری دارند : صبح و شب یک چهارم لیوان سرکنگبین، سه چهارم عرق کاسنی و شاهتره و نصف قاشق مربا خوری پودر خارمریم مخلوط کرده پس از پنج ساعت میل کنند. 5 ساعت باید خیس بخورد و بعد بخورید. می خواهیم خارمریم در این عرقیات، عصاره کشی شود. شب درست کنید و صبح بخورید و صبح درست کنید و شب بخورید. آنهایی که طبعشان سرد است عسل داخلش بریزند و صبح و عصر بخورند. آنهایی که خونشان خیلی غلیظ نیست می توانند همه اش را کاسنی قرار دهند

در این درمان، دوسین هم پایه اش هست. پس هم در گرید یک و دو ، دوسین پایه ی درمانش هست.

برای خانم ها : بجای شاهتره، رازیانه باشد. در زمان پریود، رازیانه اش را نخورند.

در این مبحث اگر اصلاح مزاج و طبع شود و این دارو را بخورند ، معمولا تا 40 روز جواب می دهد.

اگر آنزیم بالا باشد، اگر یک چهل روز انجام دهید معمولا آنزیم باید پایین بیاید. و الا یک جای کار مشکل داشته

تمام افرادیکه کبدشان چرب هست، دو ساعت بعد از غذا سیب بخورند. یا یک ساعت قبل از غذا سیب بخورند.

سیب در میوه ها، مثل امام حسین علیه السلام در بین امامان.  یک چیز دیگری است.

قانون مسمومیت با قرص برنج، مرگ تدریجی و بدون استثناء هست. در کل دنیا همین است. اما یکی که در عده ای درمان کرده بود، با آب سیب درمان کرده بود. بطور مداوم و زیاد. سیب ، سموم ناشی از پلاستیک و سرب همه را از بدن دفع می کند. سیب دوست کبد است و یار قلب است. هیچ کس با سیب، سلامتی اش مشکل دار نمی شود. امام رضا علیه السلام ؛ اگر مردم می دانستند که در سیب چه فوائدی هست، بیماران خودشان جز با سیب درمان نمی کردند.

سیب زرد برای اعصاب و سیب قرمز برای قلب

سیب باید شیرین باشد.

یکی از دمنوش های بسیار ارزان قیمت ، دمنوش سیب هست. سیب را با رنده های درشت ، رنده کنید و بعد فِر گاز را روشن کنید. سیب نیم خشک را در فر گاز بگذارید، کاملا خشک می شود. وقتی در فر می گذارید ، در ظرف پیرکس باشد و یک مقدار گلاب روی آن بریزید.

یا اینکه یک آب زعفران درست کنید و قبل از خشک شدن ، داخل آب زعفران بگذارید و بعد خارج کنید و بعد خشک کنید. بسیار خوشرنگ و خوشمزه می شود و برای قلب هم خیلی مفید می شود. زعفران حمل دارو به قلب است. یک سوم میزان دم کرده ی سیب ، گل بهارنارنج بریزید.

این ها را خودمان داریم، چرا استفاده نکنیم. وزارت بهداشت سراغ من هم می آید غصه نخورید.

خداوند همه چیز را به ما داده است.

«بِه» را رنده کنید و همین کار سیب را با آن کنید. کاملا رنگ چایی می شود. چای سیب را بدون قند می توان خورد، چون خودش شیرین است. اگر در فِر گاز بگذارید خشک می شود. البته می توان در ظرف پیرکس تف دهید ولی تف دادن کمی سخت است.

 

آن هایی که فکر می کنند خونشان خیلی غلیظ شده است، ( آدرس از غلظت خون) ؛ وقتی دو زانو می نشینیم ، رگ پا تا می شود. به شخص می گوییم چقدر می توانی دو زانو بنشینی. اگر زیر 45 دقیقه ، پاهای او خواب برود، معلوم می شود که غلظت خون دارد. ابن سینا می گوید کسانیکه خون سالمی دارند بین دو تا چهار ساعت می توانند دو زانو بنشینند.  ولی دکترها می گویند دو زانو نشستن برای مفصل های پا ضرر دارد. در جنت آباد مریض های ماکروفری و با کلاس زیاد هستند. من آنها را از سر میز ناهار به پایین می آورم. سودا تخلیه می شود. بعضی ها اصلا نمی توانند دو زانو بنشینند بلکه همینکه پا را روی پا می گذارند، پایشان خواب می رود.

 

اینهایی که خون خیلی غلیظ دارند و می خواهند وزن کم کنند. هم خونشان رقیق شود و هم وزنشان کم شود و هم کبد را سالم کنند. ظهرها بجای ناهار ، سیب بخورند. بالای سه عدد. هم خون رقیق و هم کبد سالم و هم وزن کم می شود.

می شود بجای صبحانه هم خورد ولی ناهار خون را کثیف می کند و سوداسازترین وعده ی غذایی ناهار است. بوی سیب برای قلب مفرح هست.

 

از صد خطایی که در تغذیه هست اگر یک دانه هم درست شود، کافی است. سالی یک عادت بد غذایی را کنار بگذاریم

اگر سیب را سم می زنند ، بگذارید بیست دقیقه در آب بگذارید و مقداری سرکه بریزید و بخورید

اگر واکس هم زده باشند، بهتر است پوستش را بکنید.

و در کل بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کنید و من حتی سیب واکس زده شده را بهتر می دانم. چون بالاخره فائده اش بیشتر است از نخوردنش

و سعی کنید از میوه های فله ای و درجه دو استفاده کنید.

دوسین ، سرکنگبین ، عسل آبلیمو

اگر گرید دو و آنزیمش بالا بود یا گرید سه بود ، به طبیب مراجعه کند.

یک کار دیگر در چله ی اول : رژیم آش و آبغوره هست. یعنی اصلاح مزاج کلی باشد.

هر آش یا سوپ را می توانید به عنوان وعده ی غذایی می توانید استفاده کنید.

باید پروتئین حیوانی ، رشته و سرخ کردنی و بادنجان در این آش نباشد. مثل آش جو ، گندم و برنج

در مجموعه ی آش ها ، آش جو اولویت دارد. زیره و زنجفیل هم برای افراد سرد یا معده های سرد بریزید. این آش باید یک وعده ی غذایی باشد. راحت ترینش شب است که در خواب احساس گرسنگی نمی کنید. ولی با این آش هیچ چیزی حتی یک ذره نان ، سالاد یا چیز دیگر نمی خورید.

اسمش آش آبغوره هست ولی با آبغوره پخته نمی شود بلکه در هر بشقاب دو تا سه قاشق آبغوره در آن بریزید. این آبغوره سیستم درمانی اش را کامل می کند.

اگر کسی خیلی اراده اش قوی است ، یک دوره ی 21 روزه آش بخورد. هفته ی اول روزی یک وعده ، هفته دوم روزی دو وعده و هفته ی سوم روزی سه وعده بخورد

هر هفت روز ، روز هفتم ، برگ سنا و گل سرخ را دم کند و یک قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین روی آن بریزد و بخورد . اگر نتوانست به مدت یکماه روزی دو وعده بخورد

اگر هم نتوانست، چهل روز ، روزی یک وعده بخورد.

آب عسل آزاد هست و یک روز درمیان زرده ی تخم مرغ هم آزاد است.

در مورد کبد چرب کتاب زیاد است. یک سایتی هست « طب اسلامی  دکتر اسلامی پور »

مباحث کبد چربی را بخوانید . از صحبت های خودم هست.

0
Total votes: 0
علی عابدی
به نام خدا - طلبه ی درس خارج حوزه ی علمیه ی قم ( سطح 4 حوزه ) - مبلّغ علوم دینی - مربی و حافظ قرآن کریم ـ مدرّس حوزه علمیه قم ـ مدرّس طب سنتی اسلامی موسسه حجامت ایران - مربی کودک و نوجوان ؛ دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان زیر نظر دفتر تبلیغات - روحانی عتبات ـ کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش اخلاق - دانشجو و مربّی دوره های طب سنتی اسلامی آیت الله تبریزیان و پروفسور خیراندیش در قم از سال 1393 صرفا اطلاعاتی جهت سوالات بود و الا خادم و خاک پاک همه ی محبین و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستم و هر چه دارم از برکت و نور قرآن و ائمه علیهم السلام می باشد http://aliabedi.blog.ir
اولین نفری باشید که پسند می کنید