Morteza karbasi
از on آبان 4, 2020  در اخبار /
0 امتیاز 233 نظرات 1 پسندها 1 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر این ۳۰۰ نفر بوعلی سینا هم شوند فایده ندارد / ۱۴ میلیون حجامت در سال ۹۶ / بودجه توسعه طب سنتی معادل راه اندازی کسب و کار یک مغازه است!

پدر علم سنتی ایران با اشاره به بودجه ۶ میلیاردی برای توسعه طب سنتی در ایران گفت : با این رقم می توان یک کسب و کار در حد مغازه راه انداخت در حالیکه آمریکا ۱۴ میلیون دلار برای این کار اختصاص داده است .

 

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان گلستان ؛ استاد حکیم حسین خیر اندیش پدر طب سنتی معاصر ایران عصر روز  گذشته 15 آبان در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد : ما اینگونه نگاه نمی کنیم که بین طب سنتی و طب کلاسیک تقابلی وجود دارد ، بر عکس معتقدیم طب سنتی تکمیل کننده طب کلاسیک می باشد .

خیراندیش افزود : طب سنتی باعث رشد طب کلاسیک شده و با این همکاری هر دو رشد و تکامل پیدا می کنند و طب سنتی نیز کارآیی و علمش به نسبت گذشته افزایش پیدا کرده و اگر تقابلی وجود دارد فرضی بوده و ناشی از جهل نسبت به طب سنتی است .

وی تصریح کرد : طب سنتی در مواجهه با بیماریها و نارسایی های حوزه پیدایش را وسیع تر نگاه می کند ، بایستی برگردیم به زندگی گذشته و زیرساختها و سبک زندگی خودمان را تغییر دهیم ، وقتی در زمین های کشاورزی از کود شیمیایی استفاده می کنیم در سن 50 سالگی دچار سرطان می شویم و این امر باعث شده که مطب ما شلوغ شود ولی همیشه می گوییم که باید نوع زندگی و زیرساختها را اصلاح کنیم .

پدر علم طب سنتی معاصر ایران خاطرنشان کرد : وقتی برای یک هکتار پیاز 120 کیلو کود نیاز داریم ولی 400 کیلو استفاده می کنیم ، مواد شیمیایی در گیاه رسوب می کند ، هندوانه و گوجه فرنگی انباشت سم است ، خیار شده خود سم و این سبک زندگی و سبک تغذیه ما را ضعیف کرده است .

این ۳۰۰ نفر بوعلی سینا هم شوند فایده ندارد

خیراندیش اضافه کرد : با تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در حال حاضر در ۵۰دانشگاه کشور در مقطع دکتری در حال تحصیل علم طب سنتی در یک مدت ده ساله هستند و من اگر چه به اصل حرکت خوشبین هستم اما روند را خیلی کند می بینم چون با این روند اگر این 300 نفر بوعلی سینا هم شوند باز هم فایده ندارد چون کشور بزرگ است و حداقل 50 هزار پزشک عمومی باید با طب سنتی آشنا باشند .

وی در ادامه بیان کرد : 70 درصد طب سنتی تغییر سبک زندگی است و 30 درصد درمانی و طبابت لذا باید صحنه زندگی را تغییر دهیم و در این راه رسانه هایی مانند صدا و سیما و اصحاب رسانه باید فرهنگ زندگی را به مردم یاد بدهند ، اگر همین فرهنگ جویدن را به مردم آموزش دهیم کمک بزرگی به فرایند گوارش کردیم یا اینکه مردم را از نوشیدن آب سرد منع کنیم ، این کار رسانه هاست ولی الان در نقطه صفر هستیم ، به نظر من باید یک کارشناس طب سنتی در تلویزیون روزی نیم تا یک ساعت به مردم آموزش دهد .

پدر طب سنتی کشور در پاسخ به سوال خبرگزاری علم و فناوری در خصوص علاج سرطان از راه طب سنتی گفت : گرایش فعلی مردم برای درمان بیماری های صعب العلاج مانند سرطان در جستجوی راه فرج است و چون از آنجا نتیجه نگرفته اند ، فکر می کنند طب سنتی به آنها نتیجه می دهد .

طب سنتی برای درمان سرطان در ابتدای راه است

خیراندیش اضافه کرد : هر کسی که 4 صفحه طب سنتی خوانده نمی تواند ادعا بکند که سرطان را درمان می کند ، شاید برخی از دوستان ما خوششان نیاید اما باید بگویم طب سنتی برای درمان سرطان تازه در ابتدای راه است ، نویدهایی ایجاد شده ولی نمی توانیم مدعی باشیم اما ابعاد مثبتی از کار تا بحال دیده شده است .

وی در پاسخ به سوالی در مورد تقابل طب سنتی و مدرن افزود : تولد طب سنتی خودجوش بوده نه دولتی ، چه پزشکان و چه موسسات ، عطاری ها و کارخانجات داروی گیاهی به صورت خودجوش به وجود آمده اند و دولت هیچ دخالتی نداشت و اگر دولت یک عنایتی به ما می کرد و یک کلاس 100 ساعته آموزشی می گذاشت وضع امروز ما خیلی بهتر هم می شد ولی در این زمینه کند عمل کردیم .

با اقبال پرشتاب به طب سنتی مواجهیم

استاد حکیم خیراندیش در ادامه بیان کرد : ما با یک اقبال پرشتاب مردمی به طب سنتی مواجهیم ولی تهی از اطلاعات هستیم ، طب سنتی با همین وضعیت غیر عالمانه این همه رشد داشته ، حال گر عالمانه بود چی می شد ؟

وی در پاسخ به سوالی که آیا طب سنتی همان طب اسلامی است ، تصریح کرد : تعریف طب اسلامی در دنیا متفاوت است ، طب اسلامی معروف همان طب سنتی ماست و معمولا طب مسلمانان را طب اسلامی می دانند اما در ایران تعریف از طب اسلامی همان طب سنتی ایرانی است و کلا طب سنتی ایرانی صرف نظر از اینکه طب سنتی یا طب اسلامی نامیده شود برگرفته از آسمان و تعالیم و توصیه های انبیاء در قالب احادیث و ... بوده است و باید طب سنتی و اسلامی را با هم بکار بگیریم .

پدر طب سنتی کشور با اشاره به فرایند تکمیلی طب سنتی گفت : ما در زیرساخت باید اطلاعات پزشکی داشته باشیم ، بعد طب سنتی را به آن اضافه و در ادامه اطلاعات دینی به آن اضافه شود و از این فرایند طبی بدست می آید که طب سنتی است و از جدال این سه مولفه هم نباید ترسید و نتیجه مبارکی دارد .

http://media.stnews.ir/ckEditor/photo_2018-10-07_12-02-12.jpg

دنیا منتظر ما نمی ماند

استاد خیراندیش تاکید کرد : اگر ایران این کار را کرد و این تلفیق را انجام داد چه خوب ، ولی اگر انجام ندهد دنیا منتظر نمی ماند و آن را انجام می دهد ، فکر نکنیم که آمریکایی ها نمی توانند احادیث ما را بخوانند ، دنیا وارد این کار شده و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بهترین کارشناسان این حرفه را جمع کرده است ، نمونه اش دکتر عباس عباس پاکستانی است که آب دور قبر حضرت عباس (ع) را داخل آمپول می کرد و به بیماران می زد و حالا آمریکایی دارند از این دانشمند استفاده می کنند .

در سال گذشته 14 میلیون حجامت داشتیم

رئیس موسسه تحقیقات حجامت در ایران به مشکلات ترویج طب سنتی در کشور اشاره کرد و گفت : در سال 64 که من کارمند نخست وزیری بودم کارم را با حجامت شروع کردم ، آن موقع حتی همکارم می گفت دنبال این کارها نرو و فضای غریبی بود ، دنبال افراد می رفتیم و بزور آنها را قانع می کردیم حجامت کنند اما الان بر اساس لیوان شماری در سال 96 حدود 14 میلیون حجامت داشتیم که علیرغم اینکه یک شیوه تهاجمی و سخت است اما افراد داوطلبانه به این کار تن دادند .

دولت یک عنایت حاشیه ای کند کشور زیر و رو می شود

پدر طب سنتی یادآور شد : اقبال عمومی به طب سنتی خوب است اما مدعیان طب سنتی نمی توانند پاسخگو باشند ، این رشد و اقبال اگر با عنایت حاشیه ای دولت همراه شود کشور را زیر و رو می کند اما متاسفانه باید بگویم که اعتبارات توسعه طب سنتی در ایران فقط 6 میلیارد تومان معادل هزینه راه اندازی کسب و کار یک مغازه است در حالیکه در آمریکا 14 میلیارد دلار برای توسعه طب سنتی داده شده و کشور چین در سال 1945 قانونی را وضع کرده که نیمی از طب سنتی و نیمی کلاسیک باشد.

وی تاکید کرد : مجلس باید به دولت دیکته کند و آن را مواخذه کند که شما در قبال طب سنتی چه کردید ؟ من  با خیلی از بزرگان کشور ارتباط دارم ، رهبر انقلاب ، رئیس جمهور ، مجمع تشخیص و نظر نمایندگان مجلس در این زمینه مناسب است و اراده برای رشد آن وجود دارد و این نکته را بدانیم که توسعه طب سنتی باعث کاهش هزینه های درمانی کشور می شود .

با نسل ضعیفی مواجه هستیم

خیراندیش در ادامه با بیان اینکه با نسل ضعیفی مواجه هستیم ، خاطرنشان کرد : تنبلی چشم ، پایین آمدن سن یائسگی و ... ناشی از ضعف نسل است اما طب سنتی آمده تا نرخ سلامت را بالا ببرد .

وی افزود : کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی در بطن طب سنتی است و می توان با تاسیس یک مزرعه دارویی ساده ، یک عطرسازی با حداقل هزینه شغل فراوانی ایجاد کرد و امروز چین یکی از کشورهایی است که از این راه درآمدهای سرشاری را کسب می کند ، باید به تعداد شهرهایمان دهکده سلامت داشته باشیم.

طب سنتی را بلد باشیم تحریم ها دغدغه نخواهند بود

استاد خیراندیش تلنگری به تحریم ها زد و گفت : هنوز نمی دانیم اگر تحریم ها به حوزه طب وارد شود چه بحرانی ایجاد می شود اما اگر به گیاهان دارویی و طب سنتی آشنا باشیم تحریم هم کنند دغدغه ای نخواهیم داشت ، ما در زمینه امنیت پیشرفتهای خوبی داشتیم حالا باید در زمینه طب سنتی کامل شویم .

پدر طب سنتی ایران توسعه ایدئولوژیک را یکی دیگر از دستاوردهای طب سنتی خواند و افزود : اگر بیماری لاعلاجی توسط طب سنتی درمان شود به پزشک و تعالیم اسلام علاقه مند و دلبسته خواهد شد و همه جا عنوان می کند که توسط یک طبیب مسلمان درمان شده است .

خبرگزاری علم فناوری استان گیلان

 

0
Total votes: 0
Morteza karbasi
بسم الله الرحمن الرحیم بنیانگذاروصاحب امتیار
پسندکردن (1)
Loading...
1
Morteza karbasi
سلام
1
1
آبان 9, 2020