حکیم سیدسعیدزمانی
از on مهر 14, 2020  در تغذیه /
0 امتیاز 243 نظرات 0 پسندها 0 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

فهرست مطالب

مقدمه. 4

پیشگیری از بروز بیماریها 5

شش اصل ضروری برای زندگانی سالم. 6

انواع بیماری در طب سنتی.. 15

بیماریها و علل ایجاد. 18

تقویت سیستم ایمنی.. 20

آلودگی.. 23

انواع آلاینده ها 23

آلاینده های محیطی.. 27

کاهش آلاینده های غذایی.. 31

نظارت و ارزیابی حقوق بیماران. 34

انواع بیمه درمانی.. 36

انواع مراکزدرمانی.. 39

تخلفات درمانی.. 42

نظارت بر عملکرد بیمه ها 44

برخورد با تخلفات درمانی.. 46

ایجاد راهکارهایی  در جهت تولید مناسب فر آورده ها دارویی.. 48

مهمترین راهکارهای توسعه داروسازی سنتی در کشور. 51

فرهنگ سازی تولید در زمینه دارو

 

مقدمه

مساله مهم اخلاق پزشکی در جمهوری اسلامی ایران همواره جزو مسایل حائز اهمیتی بوده که هم منطبق بر آموزه های اخلاقی و هم دینی ما  در ادوار مختلف پزشکی ایران همواره از جایگاه ویژه و پر اهمیتی برخوردار بوده و هست موضوعی که باعث شده در حوزه های مختلف و گسترده ای در معاونت آموزش وزارت بهداشت با جدیت ادامه پیدا کند ، اهمیت اخلاق در پزشکی  و پیگیری برنامه های این حوزه مهم باعث شد تا به سراغ معاون آموزشی وزارت بهداشت برویم و در خصوص پیشینه ، اقدامات انجام شده و اهم برنامه های پیش روی حوزه اخلاق در جمعه پزشکی کشور پرسشهایی رو مطرح کنیم.

اخلاق پزشکی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و علی‌رغم فراز و نشیب‌های تاریخی در اخلاق پزشکی خصوصاً پس از ورود طب نوین به ایران، حدوداً از سی سال پیش اخلاق پزشکی به‌عنوان زمینه‌ای دانشگاهی در کشور ما موردتوجه قرار گرفت و کم کم تحولات چشمگیری در حوزه اخلاق پزشکی ایجادشده و فعالیت‌های ارزشمندی در عرصه‌های مختلف اخلاق پزشكي شکل‌گرفته است. اخلاق پزشکی سنّتی متحول شده تا اخلاق پزشکی معاصر بتواند  پاسخگوی مسائل اخلاقی جدید در حوزه‌های مختلف پزشکی و فناوریهای زیستی باشد.

 

. 54

 

پیشگیری از بروز بیماریها

از آنجا كه بيماري‌هاي جدي و مزمن اين روزها بسيار متداول شده‌اند بسياري از افراد در ترس ابتلا به آنها زندگي مي‌كنند. اما به جاي اينكه نگران اين باشيد كه چه اتفاقي ممكن است بيفتد، چرا براي پيشگيري از آنها اقدام نمي‌كنيد؟ زندگي هيچ تضميني ندارد اما رفتارهاي هوشمندانه مطمئناً نتيجه بخش خواهد بود. اينجا بهترين راه‌ها براي جلوگيري از بيماري و شروع راهي تازه براي داشتن يك زندگي سالم و طولاني را از سخنان معصومین برايتان معرفي مي‌كنيم.

بی نیازی از درمان

امیرمومنان، حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) می‌فرمایند: می‌خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از (زحمت) درمان بی‌نیاز گردی؟ امام حسن(ع) عرض کرد: آری. حضرت علی(ع) فرموندد: بر سر سفره منشین، مگر آن‌گاه که گرسنه‌ای و از کنار سفره بر نخیز، مگر وقتی که هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیکی انجام ده، و پیش از خوابیدن به دست‌شویی برو، هر گاه این‌ها را رعایت کردی، از درمان بی‌نیاز شوی

غذای سازگار با بدن

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: معده، حوض بدن است و رگ‌ها به آن پیوسته‌اند، پس هرگاه معده سالم باشد، رگ‌ها سلامتی صادر می‌کنند و هرگاه معده بیمار باشد رگ‌ها بیماری صادر می‌کنند و باز می‌فرمایند: معده، خانه‌ی هر دردی و پرهیز، پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور که با تو سازگار باشد.

نگرش طب سنتی در درجه اول  پیشگیرانه و سپس درمانی است.در این طب پیشگیری مهمتر از درمان است و با استفاده از این روش می توان از بروز بیماریهای مزمن که امکان درمان را دشوار می سازد جلوگیری کرد.

از دیدگاه طب سنتی برای داشتن زندگی سالم ، توجه به شش اصل (سته ضروریه) ضروری است

شش اصل ضروری برای زندگانی سالم

از منظر طب سنتی، برای داشتن زندگی سالم، ضروری است که شش اصل مورد توجه قرار گیرند. این شش اصل که در واقع، بنیان بهداشت در طب سنتی را تشکیل می دهند و به سته ضروریه معروفند، عبارتند از: ۱ـ استفراغ و احتباس ۲ـ اعراض نفسانی ۳ـ هوا ۴ـ حرکت و سکون ۵ـ خواب و بیداری ۶ـ خوردن و آشامیدن

۱- استفراغ و احتباس:

استفراغ از ریشه فراغت می باشد و در طب به معنی آزاد و رها شدن بدن از دست مواد نامتعادل و غیرطبیعی است. به عبارت دیگر استفراغ یعنی زدودن سموم و مواد زایدی که در هر یک از مراحل هضم و متابولیسم مواد غذایی ایجاد می شود. اگر فردی غذا به اندازه کافی بخورد ولی دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق کافی نداشته باشد دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد؛ همچنین اگر فردی غذای کافی بخورد ولی بیش از اندازه دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق داشته باشد و به عبارت دیگر استفراغ بیش از اندازه داشته باشد نیز دچار مشکل می شود. استفراغ ها به دو دسته طبقه بندی می شوند:

 - استفراغ طبیعی: مانند دفع گازهای سمی از طریق ریه، دفع مدفوع، دفع ادرار، تعریق، عادت ماهیانه، عطسه، سکسکه، دفع باد، جمع شدن ترشحات در گوشه چشم هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی، ترشحات واژن و دفع منی. این موارد هر کدام باید به اندازه متعادل انجام شود و افزایش و کاهش هر کدام می تواند به بیماری منجر شود.

 

 

0
Total votes: 0
حکیم سیدسعیدزمانی
بسم الله الرحمن الرحیم درمان بیماریهای صعب العلاج
اولین نفری باشید که پسند می کنید