Morteza karbasi
از on شهریور 19, 2020  در اخبار /
0 امتیاز 216 نظرات 0 پسندها 0 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ساری - خبرگزاری مهر: از منظر کارشناسان و پزشکان مطرح طب سنتی کشور بسیاری از مفاهیم پزشکی امروز که قابل درک برای پزشکان نیست با طب سنتی انجام می گیرد و پزشکی نوین نیز در بسیاری از موارد از طب سنتی ایرانی یا همان طب مزاجی از این طب الهام می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر در ساری، در دنیای کنونی و در فرهنگها و ملل مختلف مکاتب طبی گوناگونی را می توان یافت. (آلئوپاتی) یا پزشکی نوین و طب تجربی از این جمله است که از همه فراگیرتر شده به طوری که اکثر دانشگاههای پزشکی جهان این روش طبی را به دانشجویان می آموزند.

خاستگاه این طب از قاره اروپا بود و در این سوی دنیا در چین طب سوزنی، در هند طب آیوروودا ( شفای کوانتومی ) و در ایران طب سنتی ایرانی و یا به قولی طب یونانی را می توان یافت.   .

 بسیاری از کارشناسان و پزشکان طب سنتی و مکمل بر این عقیده هستند که طب سنتی کامل کننده طب امروزی و نوین بوده است و خواستگاه طب سنتی در ایران بوده به گونه ای که طب اروپایی متاثر و زاییده طب سنتی ایرانیان و اطبا قدیمی و سنت گرای طب ایرانی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مفاخر فرهنگی ایران در این باره به خبرنگار مهر گفت: طب اروپا متاثر از آثار دانشمندان مسلمان ایرانی بوده است.

مهدی محقق ادامه داد: طب سنتی مبتنی بر دانش اجدادان و نیاکان ما بوده و باید به آن ارج و در این راستا آثار بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی از نمونه‌های مفاخر پزشکی ایران محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: متاسفانه داروهای مرتبط با طب سنتی اکنون در کشور کم و ناچیز است و در بسیاری از مواقع مفاهیم طب سنتی در کشور برای مردم و برخی جامعه پزشکی نامفهوم است.

مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد نیز در این خصوص اظهار داشت: برای احیا و بازپروری در طب سنتی باید به علوم جدید در این رشته سنتی اهتمام ورزید.

دکتر محسن ناصری با اشاره به اینکه داروهای جدید مربوط با طب سنتی در کشور موجود ولی محدود است، تصریح کرد: پزشکی امروز به اشکال مختلف خود را وابسته به طب سنتی می داند.

وی با بیان اینکه در صورتی که مفاهیم طب سنتی تا چند سال آینده برای جامعه پزشکی کشور نامفهوم و سخت باشد باید با این طب خداحافظی کرد، یادآور شد: کشورهای پیشرفته اکنون دریافتند با استفاده از طب سنتی بسیاری از امراض ناعلاج را می توان درمان کرد.

این مسئول که با مقاله ای تحت عنوان تعریف طب سنتی و چالشهای پیش روی این علم در کشور در این کنگره شرکت کرده است، بیان داشت: دانشگاه شاهد اکنون همانند سایر دانشگاه ها در زمینه تربیت نیروی متخصص مرتبط با طب سنتی برنامه ها و آموزشهایی دارد.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد با بیان اینکه آموزش واحدی مرتبط با طب سنتی در دانشگاههای کشور وجود ندارد، اظهار داشت: آموزش های مردمی و فرهنگسازی از اهمیت وی‍ژه ای در راستای ارتقا این علم در کشور برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: طب سنتی می تواند با تحقیقات اصولی در زمینه طب بنیادین و بیماریهای آلرژی کمکهای قابل توجه ای به جامعه پزشکی کشور ارائه کند.

به گفته وی مولفان طب سنتی در ایران باید در زمینه تالیف متون عربی، فارسی و انگلیسی این علم در کشور تلاش کنند تا در راستای احیا طب سنتی در ایران گامهای اصولی برداشته شود و از این طریق منابع مورد نیاز دانشجویان و علاقمندان طب سنتی را به صورت نوین تامین و برآورده نمایند.

این مسئول اذعان داشت: با استفاده از تالیف کتب مرتبط می توان در زمینه تامین داروهای جدید در زمینه طب سنتی تلاش کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اظهار تاسف از اینکه اکنون علاقه دانشجویان مرتبط به طب سنتی در دانشگاهها کاهش یافته است اظهار داشت: هم اکنون زمینه برای تحقیق در طب سنتی و مکمل در ایران و جهان فراهم است.

دکتر حمید محمدجعفری افزود: نیاز و علاقمندی مردم به مفاهیم طب سنتی در جامعه ایرانی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: روند نزولی کاهش دانشجوی طب سنتی اکنون در جامعه پزشکی نگران کننده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مازندران اشاره کرد: احیا و باروری طب سنتی در دانشگاه ها نیازمند تدوین دوره های تخصصی، تربیت اساتید مناسب و دوره های آموزشی تکمیلی مرتبط با این رشته است.

وی تصریح کرد: باید فضایی برای آشنایی با مفاهیم طب سنتی در برخی مقاطع کاردانی رشته های مختلف پزشکی نیز اعمال شود.

محمد جعفری با بیان اینکه دنیای طب سنتی دنیای گسترده و پیچیده ای است، یادآور شد: زمینه برای تحقیق در طب سنتی و مکمل اکنون در ایران و کشورهای جهان به وفور وجود دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مهم که فارغ التحصیلان طب سنتی در دانشگاه ها باید به دانش ها و آموزه های حرفه ای طب سنتی مجهز شوند، گفت: در حال حاضر مرزی بین توسعه متوازن برای طب سنتی و مکمل وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت اساسی علم نوین و طب سنتی در اخلاق و معنویات است این در حالیست که اگر منبع و متولی طب سنتی وجود داشته باشد اما به اخلاق پزشکی توجه ای نداشته باشیم این طب می تواند برای جامعه پزشکی آسیب زا باشد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران  نیز از منظری دیگر با اشاره به اینکه طب سنتی و پیشرفته نباید مقابل یکدیگر قرار گیرند، اظهار داشت: ایران فرهنگی اکنون خود را مدیون طب سنتی می داند.

دکتر حسن تاجبخش افزود: نباید تصور شود به رغم فراموشی طب سنتی این طب اکنون در جامعه کاربردی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق پزشکی توسط طب سنتی و پزشکان مرتبط در این حرفه به جامعه پزشکی جهان روی آورده است.

چهره ماندگار علمی ایران با اشاره به اینکه اخلاق پزشکی ایران به واسطه الگوبرداری از طب سنتی ایران در سطح پزشکی دنیا تسری یافته است، عنوان کرد: اکنون طب سنتی با ویرایش کتب جدید به سمت احیا شدن پیش رفته است و طب سنتی در ایران که خاستگاه این طب پویا است جا افتاده است.

تاجبخش با اشاره به وجود اطبا بزرگی چون استاد جرجانی و ابواالحسن طبری اظهار داشت: طبرستان یا همان مازندران کنونی در واقع خاستگاه طب سنتی ایران بوده است.

دبیر شورای آموزش طب سنتی وزارت بهداشت گفت: منابع و مبانی طب سنتی مبتنی بر علم روز است و 80 درصد از گیاهان دارویی کشورمان تاثیر متابولیسمی دارند.

یعقوب امن زاده اظهار داشت: طب سنتی در صورتی می تواند در نظام سلامت، تاثیرگذار باشد که تشخیص صحیح توسط پزشک صورت گیرد.

وی با یادآوری این نکته که هزینه های سلامت توسط دولت به سختی تامین می شود، گفت: سلامت انسان ها در صورت توجه کامل به طب سنتی تضمین و بیمه می شود.

وی با اشاره به اینکه این تاثیر توسط خداوند در طبیعت نهفته شده است، افزود: طب سنتی می تواند نظام سلامت را متحول کند و در این طب تمام ویژگی های رفتاری انسان مد نظر قرار می گیرد. 

دبیر شورای آموزش طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طب سنتی در کشورمان باید از شیوه فردی و شخصی فاصله گیرد، اظهار داشت: یکی از چالش های اساسی سال های اخیر در نظام سلامت و درمان بیماران تغییرات در ژن انسان ها است.

امن زاده از شناسایی بیش از دو میلیون تغییرات ژنم انسانها در سطح بازهای DNA خبر داد و افزود: این اختلاف در ژن تا ده میلیون انسیب (تغییرات ژنم انسانها در سطح بازهای DNA) وجود دارد.

وی تاکید کرد: انسان امروزی به لحاظ تغییرات در ژن و کروموزوم با بشر سال های گذشته متفاوت است.

امن زاده از تشکیل گروه بزرگ تحقیق در دانشگاهای بزرگ دنیا خبر داد و بیان داشت: مباحث طب سنتی در مجامع علمی دنیا در حال مطرح شدن است و هر روز به وسعت این موضع ها اضافه می شود.

به هر روی باید بدانیم داروهای شیمیایی جایگاه خاص خود را در طب سنتی دارند و از آنها تحت عناوینی مثل داروها ذوالخاصیت (یعنی داروهایی که در هر مزاجی و با هر طبعی یک کار مشخص و معین را انجام می دهند) یادشده است و اطبا و حکیم های طب سنتی به موقع از این داروها نیز استفاده می کرده اند ولی آنچه مورد تاسف است این است که آن تدابیر درمانی بر اساس مزاجها و آن شیوه های پیشرفته تغذیه و درمان با مواد طبیعی همچنین رسومات سودمند سلامتی بخش مثل حجامت به فراموشی نهاده شد و فقط به داروهای شیمیایی، روشهای جراحی و تغذیه بر اساس کمبودهای آزمایشگاهی بسنده شده است. به طور قطع اگر پیشرفتهای تکنولوژی و پزشکی امروز در کنار تجربیات گذشتگان قرار بگیرد بشر به سطوح بسیار بالاترسلامتی خواهد رسید و بنابراین لازم است مسئولان امر سلامت در کشور بیش از پیش به احیا این طب در جامعه و فرهنگسازی برای گسترش آن تلاش کنند.

0
Total votes: 0
Morteza karbasi
بسم الله الرحمن الرحیم بنیانگذاروصاحب امتیار
اولین نفری باشید که پسند می کنید