Menu
شاهسوند
by on December 3, 2018
7 views

بسم اتلله الرحمن الرحیم

خوراکی های معتدل

خوراکی های معتدل، خوراکی هایی هستند که مقدار گرمی آنها به حدی نیست که موجب افزایش صفرا شود یا میزان سردی آنها به حدی نیست که موجب افزایش بلغم شود و برای همه انواع مزاج ها مناسب می باشند.

نمونه ای از خوراکی های معتدل عبارتند از: روغن حیوانی، روغن زیتون، روغن کنجد، کره حیوانی، روغن هسته انگور، خرما، کشمش، بادام شیرین، کاسنی، خرفه، بید، توت، عسل، سبزی، سیر، پیاز، زیتون، کرفس، خاکشیر، آب گوشت، انار، عناب، آب زرشک روزی یک تا دو لیوان، کاهو، سکنجبین، شیره انگور، سرکه، آب لیمو و ….

تغذیه با توجه به طبع در دوران پیری

در دوران پیری به علت سردی طبع،‌ امکان بروز یبوست، ضعف قوای جسمانی و سیستم ایمنی بدن،‌ افزایش خلط بلغم و سودا،‌ سنگ کلیه و مثانه، ‌آسم و ناتوانی در اندام ها وجود دارد که برای کاهش این مشکلات روغن مالی بدن با روغن های گرم مثل روغن بادام یا کنجد بسیار مفید است.

همچنین افراد پیر باید از خوردن خوراکی های بلغم زا و سودا زا مثل بادمجان سرخ کرده، هندوانه، خیار، جگر سفید، ماهی ساردین و قهوه بدون استفاده از مصلح آنها خودداری کنند.

خوردن میوه هایی مثل انجیر و آلو در فصل تابستان و انجیر خشک پخته شده در آب و شیر برای افراد پیر در فصل زمستان مفید است.

Posted in: Nutrition