15 نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

قیف فروش(Sales Funnel) یا قیف بازاریابی چیست؟

 

قیف فروش(Sales Funnel) که آن را با نام قیف بازاریابی هم می شناسند در حقیقت همان پروسه‌ی فروش است که سازمان‌ها با استفاده از آن مشتریان بالقوه را به سمت خرید محصولات یا خدمات‌ خود هدایت و ترغیب می کنند.

یک قیف ساده را تصور کنید، تمام کسانی که به نوعی با سازمان، محصولات و یا خدمات‌ ما از طریق فعالیت های بازاریابی آشنا می‌شوند، ورودی‌های قیف، و تمام کسانی که در نهایت اقدام به خرید می کنند، خروجی های قیف (مشتریان واقعی) هستند. یعنی نسبت خریداران به مشتریان واقعی کمتر از یک و عددی کوچک است. هرچند با پیدا کردن ورودی بیشتر احتمال فروش بیشتر می‌شود، اما میزان فروش علاوه بر فعالیت های بازاریابی به مراحل مختلف طراحی شده در قیف فروش نیز بستگی دارد.

یکی از اشتباهات معمول استارتاپ ها و کسب و کارهای آنلاین کوچک، این است که فرض می کنند کاربرانی که به نرم‌افزار موبایل یا وبسایت‌شان وارد می شوند آماده خرید محصول یا خدمات آنها هستند. اما واقعیت این است که اغلب این افراد هنوز آماده تصمیم گیری برای خرید نیستند و فاصله زیادی با آن دارند.

برای از بین بردن این فاصله و رشد کسب و کارمان نیاز داریم با مفاهیم قیف فروش، مراحل و طراحی آن آشنا باشیم و تلاش کنیم تا نیازها و علایق کاربران‌مان را در هر مرحله‌ای که از پروسه فروش هستند بهتر بشناسیم و آنها را به سمت خرید و تبدیل شدن به مشتری واقعی حرکت دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی اصلاحات و واژه‌های مرتبط:

لید (Lead): لیدهایا سرنخ‌ها، اطلاعات تماس و در بعضی موارد اطلاعات دموگرافیکی مشتری است که علاقه‌مند به یک محصول یا خدمت خاص است. در کل دو نوع لید وجود دارد، لیدهای فروش و لیدهای بازاریابی.

 ایجاد لید یا ایجاد سرنخ(lead generation): روند ایجاد ارتباطات جدید برای تیم فروش

خط لوله فروش یا پایپ‌لاین (Pipeline): خط لوله فروش نمایشی بصری از چشم انداز فروش است و جایی که مشتریان در روند خرید هستند. یا به عبارت دیگر اقداماتی است که شرکت در هر مرحله از مسیر فرآیند جذب مشتریان و فروش انجام می دهد.

فروش آوت‌باند یا بیرونی (Outbound Sales): فروش بیرونی به فرآیند بازاریابی فروش مربوط می‌شود که باعث جستجوی شرکت برای مشتریان جدید و جذب آن ها خواهد شد.

فروش این‌باند یا درونی (Inbound Sales): در این حالت مشتری به سمت شرکت می‌آید، به عبارت دیگر شرکت را برای خرید جستجو می‌کند.

ایمیل خروجی(Outbound emailing) : به معنی ایمیل‌هایی است که شرکت برای جذب مخاطبان و درگیر کردن آن‌ها در فرآیند خرید ارسال می کند.

ایمیل ورودی (Inbound emailing): هنگامی که مشتریان برای خرید محصولات و یا دریافت خدماتی ایمیلی را به شرکت ارسال می‌کنند.

بازاریابی توسعه فروش(SDR): یک نوع بازاریابی داخلی است که صرفا بر روی پیدا کردن مشتریان جدید (Outbound Prospecting) و حرکت بر روی مسیر خط لوله فروش (پایپ‌لاین) تمرکز دارد.

پروفایل مشتریان ایده‌آل (ICP): یافتن مشتری احتمالی است که به درصد زیاد و به آسانی وارد معامله یا روابط تجاری با شرکت می شود.

#معرفی_کتاب

#نکات_کلیدی

#آموزشی

📚 #هک_فروش

پست شده در: تجارت